לידת המשיח

 
jonatan-pie-h8nxGssjQXs-unsplash.jpeg

המשיח נולד, וזה בהחלט מעורר מחשבה!

אין ויכוח על כך שישוע הוא הדמות המוכרת ביותר בעולם. שירים נכתבו עליו, ספרים, בדיחות, תפילות, ציורים וסרטים נוצרו בעקבותיו, אבל מה אנחנו באמת יודעים על ישוע? רבים מהיהודים קראו לו נביא, משיח ורבי – רבים גם הלכו אחריו. במותו על הצלב נכתב: מלך היהודים. יחד עם זאת, היו רבים אחרים אשר ראו בו איום על כוחם ושלטונם. אבל מי הוא היה באמת ומה עשה? ומאיפה הכול התחיל? הוא נולד בישראל בבית לחם. באותה התקופה ארץ ישראל הייתה תחת הכיבוש רומי. הוריו היו מרים ויוסף הנגר מנצרת. אבל זה לא לגמרי מדויק. על פי הברית החדשה, מרים הרתה מרוח אלוהים בעודה בתולה. כאשר יוסף גילה שארוסתו בהריון הוא רצה לגרש אותה בסתר וזאת כדי שלא יחשדו כי היו ביניהם יחסים אינטימיים לפני הנישואין. באותה התקופה, זה יכול היה להסתיים רע מאוד עבור שניהם. אך מלאך הופיע לפני יוסף וחשף בפניו כי מרים הרתה בדרך על טבעית. קשה להאמין בדבר כזה, הרי זה לא קרה מעולם לפני האירוע הזה וגם לא אחריו. אך אם נחשוב על כך שאלוהים שברא את העולם, הציב את הכוכבים, השמש והירח, ברא את כל הנפלאות שסביבנו בהרמוניה מפליאה, אין פלא שהוא יכול לגרום לאישה לשאת ברחמה תינוק ללא מעורבות של גבר. בספר בראשית פרק ג' פסוק 15 אנו קוראים כי אלוהים ישית איבה בין הזרע של אישה לבין הנחש. ההבטחה של אלוהים לברך אנשים מסוימים ולהקים מזרעם צאצאים, עמים ויורשים מוכרת לנו מן התנ״ך.

וְאֵיבָ֣ה ׀ אָשִׁ֗ית בֵּֽינְךָ֙ וּבֵ֣ין הָֽאִשָּׁ֔ה וּבֵ֥ין זַרְעֲךָ֖ וּבֵ֣ין זַרְעָ֑הּ ה֚וּא יְשׁוּפְךָ֣ רֹ֔אשׁ וְאַתָּ֖ה תְּשׁוּפֶ֥נּוּ עָקֵֽב
— בראשית ג פסוק טו

כך כתוב על אברהם, יצחק ויעקב, דויד ואחרים. זה אכן ברור ומובן מאליו שהמושג ״זרע״ מתייחס ביולוגית לגבר. אך במקרה של בראשית ג 15 אלוהים לא עושה את המובן מאליו, שהצאצא יגיע דווקא דרך אישה ובאופן מפתיע אלוהים גורם לנס שניתן לייחס אותו רק לו עצמו, ולא לאדם כלשהו. אין להתפלא על דרך נסית שכזו, שכן, התנ"ך מלא בדוגמאות כאלו: קריעת ים סוף, יהושע בן-נון וכיבוש יריחו, גדעון וצבאו, שמשון וכוחו המופלא. במקרים האלה וגם במקרה של מרים אם ישוע, אלוהים פועל נגד ההיגיון ונגד כוחות הטבע. מה שנראה לנו בלתי אפשרי ולא הגיוני, עבור אלוהים הוא אפשרי בהחלט. הלידה מבתולה (עלמה בלשון התנ״ך) מוזכרת אצל הנביא ישעיהו. אנו קוראים בספרו בפרק ז' פסוק 14 על עלמה בהריון היולדת בן ושמו עמנואל, ופירוש שמו - אלוהים אתנו. קיים וויכוח בלתי פוסק האם המושג ״עלמה״ אכן מתאר אישה בתולה. אינני בא להכריע בוויכוח הזה אלא רק להציג את הפסוק כעוד נקודה למחשבה על לידתו העל טבעית של המשיח המובטח לנו מבראשית.

הסיפורים המוכרים ביותר על ישוע שמופיעים בספר הברית החדשה הם לידתו מבתולה, ההליכה על המים, הפיכת המים ליין והצליבה. לא משנה מה ידוע לך עליו כיום, דבר אחד בטוח– אדם כזה היה קיים. בחייו עלי אדמות, ישוע לא חשש להעלות את השאלות הקשות ביותר. הוא נגע בסוגיות בעייתיות, ואפילו קרא לעצמו בן האלוהים. לא פלא שרבים נמשכו אליו, בעוד שאחרים דחו אותו ולא היו מוכנים לקבל אותו.

 

נסכם בכמה שאלות למחקר ולמחשבה:

מה אנחנו באמת יודעים עליו? אך מעבר לכך, מהו המקור ממנו שאבנו את המידע הזה והאם המידע הזה אמין? האם יש דרך להבטיח שהמידע אכן אמין? לדעתי, מחקר אמין ייב להתמקד בכתבים שמדברים על המשיח ועל ישוע באופן פרטני. עלינו לפנות אל התנ"ך והברית החדשה. כותבי התנ"ך

והברית החדשה מתארים את המקום והזמן ללידתו של המשיח, את תוארו, את תפקידו, את מהלך חייו ופועלו, את מותו ואף את תחייתו. בני דורו של ישוע אשר בחרו לכתוב את ספרי הבשורות רצו לספר לנו מי הוא היה, מה עשה, מה לימד ואילו דברים עשה. רק חלק קטן מכלל הפעילות שלו מצאו מקום בספרים אלה. יוחנן בן-זבדי, תלמיד של ישוע מסיים את ספרו במילים: "יֵשׁ עוֹד מַעֲשִׂים רַבִּים אֲחֵרִים שֶׁעָשָׂה יֵשׁוּעַ, וְאִלּוּ נִכְתְּבוּ בִּמְפֺרָט חוֹשְׁבַנִי שֶׁהָעוֹלָם עַצְמוֹ לֹא הָיָה יָכוֹל להָכִיל אֶת הַסְּפָרים הַנִּכְתָּבִים."

האם דברים אלו לא גורמים לכל הפחות רצון וסקרנות לבחון את הסוגייה? לברר מי הוא היה? על מה כל הרעש הזה?

 

החל מספר בראשית וכמעט בכל שאר הספרים אפשר למצוא נבואות, אזכורים, רמזים על דמות אלוהית, נצחית אשר קיימת לפני היווסד תבל אשר עתידה לעשות משהו שיביא לתוצאות מרחיקות לכת לא רק ליהודים אלא גם לאנושות כולה. זו לא יכולה להיות דמות אנושית רגילה מסיבה אחת פשוטה, אף אדם בעולם באם זה מלך, נשיא, רב, או אפילו אפיפיור לא יכול להשפיע על האנושות כולה עד כדי כך שכל העולם יתחלק לשניים: אלה שמאמינים בו, בכך שהוא המשיח ובן האלוהים, ישות אלוהית אשר לבש בשר ודם, חי בישראל, מת מוות מכפר עבור חטאי האנושות ובסוף קם לתחייה, לבין אלא שדוחים את הטענות האלה ולא מוכנים לקבל אותו. אין ספק שישוע הוא הדמות הכי שנויה במחלוקת.

רוב המידע שיש לנו במיוחד אודות "האיש הזה", ישו, ישוע קיבלנו בירושה מהתרבות שלנו. זה כולל סיפורים, חצאי אמיתות ואפילו שקרים. אך זה לא אמור למנוע מאף אחד מאתנו לברר, לחקור ולקבל החלטה עצמאית. כידוע, עד תקופת ההארה רוב היהודים חיו בקהילות סגורות, כמעט ללא האפשרות לקבל השכלה כפי שקיבלו הגויים וכמעט ללא האפשרות לצאת אל העולם החופשי. מאז עברו שנים רבות והעם היהודי רק התעלה בהשכלתו. כרבע מפרסי נובל אשר חולקו עד כה, נתנו ליהודים: אלברט איינשטיין, אוטו שטרן, לב לנדאו, ש"י ענגון, בוריס פסטרנק ורבים אחרים אלה הוכיחו שמחקר הוא לא  רק אפשרי אלא גם הכרחי. מן ההכרח ללמוד ולגלות דברים חדשים.

 

להאמין בישוע או לא זו בחירה של כל אחד ואחת. אבל לבדוק טענות לגביו, לקרוא את סיפור חייו, להכיר אותו כדי לגבש דעה, חייב כל אדם באשר הוא. בלתי אפשרי לדעת מי ישוע היה ולהסיר את הערפל שסביב דמותו ללא מחקר אמיתי של ספר הברית החדשה אשר נכתב פחות מ-70 שנים לאחר תקופת חייו של ישוע. דבר הזה כשלעצמו נחשב לתקדימי, מכיוון שספרים אודות דמויות בולטות לרוב נכתבו הרבה אחרי חייהם ולא בהתבסס על עדים בני אותה התקופה. אפשר ואפילו צריך להתווכח על דמותו של ישוע אך לא ניתן לעשות זאת, אם לא בחנו את המקורות: הברית החדשה והתנ״ך, זאת בנוסף למקורות החיצוניים אשר נכתבו בתקופה הסמוכה לחייו וגם במהלך מאות רבות אחריו. זה הזמן ללמוד על ישוע, לקרוא על הלימוד שלו ועל מעשיו במשך שלוש וחצי שנים שבהן הוא פעל, כאן בארץ ישראל. אז למה לחכות? קדימה, לחקור.

 
ברית החדשה.png

עכשיו בחינם!

הספר ששינה את חייהם של מליארדי אנשים עכשיו בחינם

Daniel Shaforenko