הברית החדשה: על מה מדובר?
מאת: אלכס אדלסון
כאשר ספר הברית החדשה הגיע לידיי לא ידעתי אם כדאי לי בכלל לפתוח אותו. כל-כך הרבה דברים שליליים שמעתי אודות הברית החדשה. אולי זה יישמע לכם מוכר: "הספר מזויף", "הוא נכתב מאות שנים אחרי ישוע ועבר עריכות רבות", "הברית החדשה מלא בשקרים ובסתירות", ואפילו: "זהו ספר אנטישמי". כל האמרות האלו חלפו בראשי כאשר אחזתי בו. ובכל זאת פתחתי אותו. לא, לא חוויתי איזו התגלות וגם לא ראיתי אור לבן מן השמיים ואפילו לא שמעתי את קול האלוהים. כל מה שהרגשתי וחשבתי עליו זה שכדי שאוכל להחליט בעצמי, מה אני חושב על הברית החדשה אחת ולתמיד - עליי לקרוא את הספר ולהבין על מה מדובר שם בדיוק. מאז אותו רגע עברו כ-17 שנים ומאז ועד היום אני מאמין שהברית החדשה הוא ספר משנה חיים. יש בתוכו משלים, סיפורים מרתקים, שיחות מעניינות, נבואות, תיאור של נסים ועוד. יותר מהכול יש בו את המסר החשוב ביותר עבורנו ואני מאמין שכל אדם צריך לקרוא אותו.
אולי אתה ניצב כעת בפני השאלה: "באיזה סגנון ספרותי מדובר? וממה עליי להתחיל"? חשוב לציין שהברית החדשה הוא אמנם "ספר" בכריכה אחת, אך למעשה, מדובר באגד של 27 ספרים אשר נכתבו על ידי מחברים שונים במהלך המאה הראשונה לספירה. זאת אומרת, שבתקופה של פחות מ-70 שנה אחרי מותו ותחייתו של ישוע, כל האירועים עלו על הכתב. העדים שראו אותו בחייו ואחרי תחייתו, היו עדיין בחיים יחד עם אלה שהתנגדו לו ויכלו להביע את דעתם על האירועים הכתובים.
המאות הראשונות לספירה, התאפיינו ברדיפה קשה כנגד הקהילה המשיחית אשר נוסדה בירושלים ונפוצה לכל רחבי האימפריה הרומית ומאוחר יותר בכל התבל. המאמינים בישוע, אשר נקראו "משיחיים" או "נוצרים", היו מוכנים למות למען אמונתם כשהם מחרפים את נפשם בהגנה על ספרי הקודש. בסמוך לאותה תקופה נכתבו גם ספרים ואגרות אחרים אשר אמינותם הייתה מוטלת בספק. לפיכך, הוחלט להקים וועדה אשר תבחן את אמינות הספרים. בסיכומה של הוועדה נמצאו 27 ספרים שנחשבו לאמינים ואלה אוגדו לספר אחד תחת השם: הברית החדשה.
בספר, אנו מוציאים ארבעה חלקים: הבשורות, ספר היסטוריית הקהילה הראשונה, אוגדן אגרות והחיבור האחרון הינו ספר ההתגלות המכונה גם חזון יוחנן. למעשה, לפחות שישה אנשים שותפים לכתיבת הברית החדשה: מתי, מרקוס, יוחנן, לוקס, שאול התרסי המוכר גם בתור פאולוס, כיפא או פטרוס. חלקם היו תלמידיו של ישוע במהלך חייו ושירותו בארץ ואילו חלקם האמינו בו רק לאחר מותו ותחייתו.
הברית החדשה נכתבה במקור ביוונית, אף-על-פי שתלמידי ישוע והמחברים של הספר היו היהודים המשיחיים הראשונים שדיברו עברית וככל הנראה גם ארמית. מכיוון שהשפה והתרבות היוונית שלטו בעולם וכל דבר יווני היה להיט, גם הכתיבה ברובה נעשתה ביוונית וזאת כדי להגיע אל הקהל הרחב ביותר. באותה התקופה התרגום של התנ"ך ליוונית – המכונה ״תרגום השבעים״ או "SEPTUAGINT" היה התרגום המקובל ביותר.
כעת אסקור בקצרה את ארבעת החלקים שהזכרתי לעיל. החלק הראשון – הבשורות המוכרות בשפה היוונית בכינוי "אוונגליון" כלומר, החדשות הטובות. בבשורות אנו מוצאים את תיאור מעשיו ושירותו של ישוע. לא מדובר בביוגרפיה אלא בכתיבה בעלת סגנון ייחודי ונפרד. הבשורה עומדת בפני עצמה כסגנון ייעודי השונה מן הסוגות האחרות.
אז מהן החדשות הטובות? החדשות הן שמי שמקבל את ישוע כמשיח ומאמין שהוא היה הקורבן האולטימטיבי עבור חטאיו האישיים – יזכה לחיי עולם – חיים נצחיים (כמובן, שלא מדובר בהמשך בלתי פוסק של החיים בעולם הזה כפי שהוא). חיים אלה באים במקום משפט אלוהים וגזר-הדין הנצחי המגיע לכל אחד ואחת מאתנו. בניגוד לאמונה רווחת, המשפט לא מתבסס על השוואה בין המעשים הטובים אל מול המעשים הרעים. כי בני האדם לא נושעים בזכות מעשים, אלא בחסד. המעשים הטובים שאנו עושים, מקורם באלוהים ואילו המעשים הרעים מקורם – בחושך.
החלק השני של הברית החדשה - ספר מעשי השליחים, מתאר לנו את חייהם של תלמידיו של ישוע ושל הקהילה שהייתה בתחילת דרכה. חיבור זה מתאר את המסעות של התלמידים בישראל ומחוצה לה, את הנסים שחוללו, את הסיפורים של האנשים שהאמינו בישוע ועוד. חיבור זה מציג לראשונה את שאול התרסי - פאולוס: יהודי-פרושי, תלמיד של רבן גמליאל, קנאי ורודף את המאמינים בישוע. הוא האמין בישוע בעקבות מאורע על-טבעי בו ישוע התגלה אליו בדרכו לדמשק. אכן, פעם דמשק הייתה פתוחה לתיירים יהודיים.
האגרות (או מכתבים) הן החלק השלישי של הברית החדשה. אגרות אלה נשלחו לאנשים ספציפיים, לקהילות ששכנו בערים שונות ברחבי התבל או לקהלים נרחבים כמו "אל העברים" שנכתבה ליהודים שחיו בגלות. תפקידם של מכתבים אלו היה יותר מכול לעודד את המאמינים ואת הלא מאמינים ללכת אחרי ישוע ולאחוז בלימוד שלו, וכמו-כן, לחשוף התנהגות לא ראויה בקרב המאמינים, להזהיר מפני תורות שקר ולהוכיח על חטא.
החלק הרביעי והאחרון ואולי גם המורכב ביותר, הוא חזון יוחנן או ספר ההתגלות. זוהי ספרות אפוקליפטית (תיאור של קץ העולם) אשר מתארת את אירועי אחרית הימים. חלק מהנבואות של יוחנן בספר הזה תואמות לנבואות המצויות כבר בספרי התנ"ך, כמו למשל בישעיהו נ"ג, מיכה ה', בראשית ג', דניאל ט' ועוד. ספר זה מדגיש את משפט אלוהים על העולם, הוקעה על חטאות בני האדם, תיאור העולם הבא והתקווה לחיים נצחיים עם האלוהים וישוע המשיח בירושלים החדשה.
הברית החדשה איננו עוד ספר סתמי, ואינו ספר במובן הרגיל. זהו אוסף של ספרים אשר תפקידם להכיר לנו את ישוע, את תכניתו של האלוהים לגאולת האנושות, להפגיש את הקורא עם המאמינים הראשונים ולגלות כיצד ייראה סוף העולם ותחילתו של עולם חדש. לא משנה מהי דעתך על ישוע היום, מה שבטוח הוא שאם לא תקרא עליו ממקור ראשון לא תוכל לגבש דעה אובייקטיבית עליו, על הברית החדשה ועל האמונה המשיחית. אז אני קורא לך להזמין עותק של הברית החדשה עוד היום ולהתחיל לחקור אותו. דרך אגב, אנו מקיימים מפגשים אישיים וקבוצתיים ללימוד הברית החדשה ואני מזמין אותך להשתתף ולהביע את דעתך.