המשיח יהיה בן האדם

 
Whatever it is, the way you tell your story online can make all the difference.

הפניה: דניאל ז 14-13

התגשמות: מתי ט 6, יב 8, יג 41, טז 13, טז 27; מרקוס ח 31; לוקס ו 22, ט 22; יוחנן א 51, ג 14-13מעשי השליחים ז 56 ועוד.

"בן האדם" הוא כינוי שישוע ייחס לעצמו פעמים רבות בבשורות. אחרים גם ייחסו אותו לישוע רק בשלוש פעמים אחרות בברית החדשה (מעשי השליחים ז 56; התגלות א 13, יד 14).

בעוד הכינוי "בן האדם" יכול לכאורה להדגיש את אנושיותו, הוא בעצם כינוי שמצביע על אלוהותו וטבעו הנעלה. הוא נלקח מספר דניאל פרק ז 13-14, שם מקבל דניאל חזון בלילה. "בענני השמיים" הוא רואה "כבן אדם" שבא לפני אלוהים – "עתיק הימים". אלוהים נותן לו מלכות עולם, "שלטון ויקר ומלכות", וכל העמים והאומות ישרתו ויעבדו אותו.

ישוע מצטט את דניאל ז כשהוא עונה לכוהן הגדול: "אַךְ אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, מֵעַתָּה תִּרְאוּ אֶת בֶּן־הָאָדָם יוֹשֵׁב לִימִין הַגְּבוּרָה וּבָא עִם עַנְנֵי הַשָּׁמַיִם (מתי כו 64). הכוהן הגדול עונה לו בפסוק 65: "מְגַדֵּף הוּא". הוא לגמרי הבין את המשמעות האלוהית שיש לכינוי "בן האדם".

אבל ישוע השתמש בכינוי הזה בהקשרים שונים, כינוי שהפך להיות הכינוי העיקרי מבין הכינויים הרבים שבהם תיאר את עצמו. הנה כמה דוגמאות:

אַךְ לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי לְבֶן־הָאָדָם הַסַּמְכוּת עֲלֵי אֲדָמוֹת לִסְלֹחַ עַל חֲטָאִים", ־וְאָז פָּנָה וְאָמַר לַמְשֻׁתָּק - "קוּם, קַח אֶת הָאֲלוּנְקָה וְלֵךְ לְבֵיתְךָ!" מתי ט 6

שֶׁהֲרֵי בֶּן־הָאָדָם הוּא אֲדוֹן הַשַּׁבָּת. מתי יב 8

בֶּן־הָאָדָם יִשְׁלַח אֶת מַלְאָכָיו וִילַקְּטוּ מִמַּמְלַכְתוֹ אֶת כָּל הַמַּכְשֵׁלוֹת וְאֶת כָּל עוֹשֵׂי הָרֶשַׁע. מתי יג 41

כְּשֶׁבָּא יֵשׁוּעַ אֶל סְבִיבוֹת קֵיסַרְיָה שֶׁל פִילִיפּוֹס שָׁאַל אֶת תַּלְמִידָיו: "מָה אוֹמְרִים הָאֲנָשִׁים עַל בֶּן־הָאָדָם, מִי הוּא?" מתי טז 13

הֵן עָתִיד בֶּן־הָאָדָם לָבוֹא בִּכְבוֹד אָבִיו עִם מַלְאָכָיו וְאָז יְשַׁלֵּם לְכָל אִישׁ כְּמַעֲשֵׂהוּ. מתי טז 27

הוּא הֵחֵל לְלַמֵּד אוֹתָם שֶׁבֶּן־הָאָדָם צָרִיךְ לִסְבֹּל הַרְבֵּה, שֶׁהַזְּקֵנִים וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים יִדְחוּהוּ, שֶׁיֵּהָרֵג וּלְאַחַר שְׁלוֹשָׁה יָמִים יָקוּם. מרקוס ח 31

אַשְׁרֵיכֶם אִם בְּנֵי אָדָם יִשְׂנְאוּ אֶתְכֶם וִינַדּוּ וִיחָרְפוּ אֶתְכֶם וְיוֹצִיאוּ שֵׁם רַע עֲלֵיכֶם בִּגְלַל בֶּן־הָאָדָם. לוקס ו 22

כְּמוֹ כֵן אָמַר: "צָרִיךְ שֶׁבֶּן־הָאָדָם יִסְבֹּל הַרְבֵּה, שֶׁהַזְּקֵנִים וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים יִדְחוּהוּ, שֶׁיֵּהָרֵג וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם". לוקס ט 22

וְעוֹד אָמַר לוֹ: "אָמֵן אָמֵן אֲנִי אוֹמֵר לָכֶם, אַתֶּם תִּרְאוּ אֶת הַשָּׁמַיִם פְּתוּחִים וּמַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים עַל בֶּן־הָאָדָם". יוחנן א 51

אִישׁ לֹא עָלָה הַשָּׁמַיְמָה מִלְּבַד זֶה שֶׁיָּרַד מִן הַשָּׁמַיִם – בֶּן־הָאָדָם. וּכְמוֹ שֶׁהִגְבִּיהַּ מֹשֶׁה אֶת הַנָּחָשׁ בַּמִּדְבָּר, כָּךְ צָרִיךְ שֶׁיּוּרַם בֶּן־הָאָדָם. יוחנן ג 14-13

וְאָמַר: "הִנְנִי רוֹאֶה אֶת הַשָּׁמַיִם פְּתוּחִים וְאֶת בֶּן־הָאָדָם עוֹמֵד לִימִין הָאֱלֹהִים". מעשי השליחים ז 56

מדוע ישוע כינה את עצמו בן האדם ולא פשוט אמר שהוא המשיח האלוהי והנעלה? במהלך פועלו של ישוע עלי אדמות, הוא תמיד נזהר שמא אנשים יפרשו לא נכון את התואר "משיח" ואת מעשי הניסים שלו. משום כך, לא פעם ביקש מאנשים שריפא לא לספר שהוא ריפא אותם. רבים רצו שישוע יציג את עצמו כמלך רב עוצמה שישמיד את רומא, אויבת ישראל. אך התפקיד של ישוע כשבא לכאן כאדם בראשונה היה לסבול ולמות כקורבן כפרה. הוא השתמש בכינוי פחות ישיר כדי להימנע מהתלהבות משיחית יתרה אבל כינוי זה בכל זאת הצביע על כך:
1. שיום אחד הוא יקבל את הסמכות למלוך על פני האדמה

2. שהיה יותר מסתם בן אדם, אלא אלוהים .

 
Daniel Shaforenko