המשיח יקום לתחייה

 
pisit-heng-ci1F55HaVWQ-unsplash.jpg

8-11 הפנייה: תהילים טז

התגשמות: מעשי השליחים ב 22, יג 37-35

במסורת הרבנית התנהל דיון בשאלה האם במזמור טז דיבר דוד על הנצח. המזמור מבטא את תקוותו של דוד, אבל לְמה באמת קיווה? האם היה זה לחיים ארוכים ומלאים בהווה או האם דיבר על הנצח, על היותו בנוכחות אלוהים לעולם? דוד מאשר "לא תעזוב נפשי לשאול" ורומז שאלוהים לא יעזוב את נפשו לשאול, בקבר. הצהרתו "לא תיתן לחסדיך לראות שחת" (שחת = בור) מרמזת שהוא האמין שהוא לא יצטרך להתמודד עם הריקבון הכרוך במוות.

השיר העממי היהודי: "דוד מלך ישראל, חי, חי וקיים", העלה שאלה ברשת: "מה משמעות השיר ולמה אנחנו בכלל שרים אותו אם אנחנו לחלוטין בטוחים שדוד המלך מת ונקבר?" אחת התשובות לשאלה הזאת הייתה: "אולי, אם המשיח צריך לבוא משושלת דוד המלך, אך טרם הגיע, השיר מתייחס לדברים שעוד צריכים לבוא ולהמשיך דרך דוד".

בברית החדשה, בספר מעשי השליחים פרק ב, כיפא משתמש באותו קו מחשבה כשהוא פונה לעם היהודי בחג השבועות, היום שבו, על פי המסורת, דוד המלך נולד וגם מת. לא מפתיע שהוא מנצל את הרגע ומצטט ממזמור טז ומציין שדוד מת וקברו נמצא עימנו עד היום! אבל הוא ממשיך ואומר,

"מִכֵּיוָן שֶׁהָיָה נָבִיא וְיָדַע כִּי אֱלֹהִים נִשְׁבַּע לוֹ שְׁבוּעָה לְהוֹשִׁיב מִפְּרִי חֲלָצָיו עַל כִּסְאוֹ, בַּחֲזוֹתוֹ מֵרֹאשׁ דִּבֵּר עַל תְּחִיַּת הַמָּשִׁיחַ - שֶׁלֹּא נֶעֶזְבָה לִשְׁאוֹל נַפְשׁוֹ וּבְשָׂרוֹ לֹא רָאָה שַׁחַת. אֶת יֵשׁוּעַ זֶה הֵקִים אֱלֹהִים לִתְחִיָּה וְעַל זֹאת אֲנַחְנוּ כֻּלָּנוּ עֵדִים". (מעשי השליחים ב 32-30)

אולי דוד המלך חזה מראש את תחייתו שלו – אבל האפשרות שהוא יקום לתחייה תלויה אך ורק בתחייה של המשיח, הצאצא של דויד. החזון שהיה לו על התחייה שלו והחזון על תחיית המשיח יכלו להתמזג היטב ולספק לנו הצצה אל העתיד.

במעשי השליחים פרק יג, שאול טוען משהו דומה. דוד אכן ראה (כלומר, חווה) את השחת, שכן אחרי הכול, הוא מת. אבל, הצאצא שלו, ישוע המשיח, לא ראה שחת. שאול לימד גם במקומות אחרים שתחייתו של ישוע, היא זו שמאפשרת את תחייתם של המאמינים.

דוד הביט קדימה אל החיים עם אלוהים מעבר למוות, גם אם לא לגמרי הבין מה משמעות הדבר. מכיוון שתחייתו של ישוע היא זו שמאפשרת את תחייתם של כל המאמינים, כולל את דוד, החזון שקיבל דויד על תחייתו מתמזג עם תחייתו של ישוע.

 הערות שוליים:

ד"ר מייקל בראון, "מענה להתנגדויות יהודיות לישוע", כרך ג', עמ׳ 115 באנגלית: "Answering Jewish Objections to  Jesus"

 
Daniel Shaforenko