20 הנבואות החשובות ביותר על המשיח

 
image001.jpg

נראה שמעולם לא היה איש בהיסטוריה, שחייו העלו שאלות כה רבות כמו ישוע המשיח. חייו, תורתו ומעשיו היו לפעמים חידה עבור תלמידיו הראשונים שהיו גם הקרובים אליו ביותר, לעתים קרובות לא הבינו אותו. אבל עבור ישוע עצמו, התנ״ך היה המפתח להבנת שליחותו כמשיח ישראל.

״אבל עבור ישוע עצמו
התנ״ך היה המפתח להבנת שליחותו
כמשיח ישראל.״

אפשר למצוא דוגמה טובה לכך בסוף בשורת לוקס. לאחר שישוע נצלב, תלמידיו היו שבורים. הם קיוו שהוא המשיח שישים קץ לשלטון העריצות הרומי וישיב את המלכות לישראל. אבל ההגדרה שלהם לתפקיד המשיח לא הייתה זו שאליה התכוון אלוהים. לתלמידיו המאוכזבים אמר ישוע:

"הוי חסרי דעת וכבדי לב מהאמין בכל אשר דברו הנביאים! הרי על המשיח היה לסבול את כל זאת ולהיכנס לתפארת כבודו. הוא החל ממשה ומכל הנביאים ובאר להם את הדברים המכוונים אליו בכל הכתובים" לוקס, כ"ד, 25-27

עבור ישוע, הרעיון שהיה עליו קודם כל למות כקורבן עבור חטאינו, ואחר כך לקום מן המתים, היה ברור מאליו ואף הכרחי כדי להגשים את מה שהנביאים ניבאו על המשיח בתנ"ך. כך הבין ישוע את שליחותו, והוא התעקש על-כך שהבנת נבואות התנ״ך הייתה הדרך היחידה שבאמצעותה ההולכים אחריו יבינו את שליחותו.

אולם, מה הכוונה להגשים את הכתוב? זה לא כל כך פשוט כפי שזה נשמע.  לעתים קרובות מחברי הברית החדשה טענו שישוע מילא את הכתוב בתורה ובנביאים. כאשר דברים בחייו התממשו ממש לפי הנבואות, למשל הרעיון שהמשיח ייוולד בבית לחם. במקרים אחרים, למלאות את הכתוב אינו מתייחס אל נבואה, אלא אל תבנית. במסגרת תפקידו כמשיח ישראל, ישוע מילא את הכתובים כאשר הוא חי מחדש את חיי עם ישראל בחייו הוא. כך כאשר הוא סובל את סבלותיהם, מזדהה עם מצוקותיהם, וחי חיים של ציות מוחלט לתורת אלוהים.

וכך, אנחנו מזמינים אתכם לחקור את הפסקאות הבאות המובאות מהתנ"ך

ולנסות להבין כיצד התמלאו בחייו של ישוע.

הנבואות

1.  המשיח יקום לתחיה

מראי מקום בתנ"ך: תהלים ט"ז: 8-11

מובאות מהברית החדשה: מעה"ש ב',22-32, מעה"ש י"ג: 35-37    

הערה: ייתכן שהמלך דויד דיבר קודם על תקומתו שלו – אבל תקומתו של דויד אפשרית רק לאחר תקומתו של צאצאו, המשיח. חזונו של דויד על תקומתו שלו וחזונו על תקומתו של המשיח יכולים להתמזג היטב לכדי תקווה עתידית אחת. המשיכו לקריאת הפרשנות

2.  המשיח יביא ברית חדשה

מראי מקום בתנ"ך: ירמיה ל"א, ל"א

מראי מקום מהברית החדשה: מתי כ"ו: 28, מרקוס י"ד: 24, לוקס כ"ב:20, הראשונה לקורינתים י"א, 25, השניה לקורינתים ג': 6, אל העבריים: ט':15, אל העברייםי"ב,24

הערה : המונח 'ברית חדשה' מופיע שבע פעמים בברית החדשה, אך לעתים קרובות נמצא את המונח בצורת קיצור: 'הברית' כאשר נין להבין מההקשר מה הכוונה. השאלה הגדולה היא: מתי ברית זו נכנסת לתוקף?  המשיכו לקריאת הפרשנות

3. המשיח ייעזב ויידקר, אבל יוצדק.

מראי מקום בתנ"ך: תהלים כ"ב, 1-32

מובאות מהברית החדשה: מתי כ"ז:35, מתי ל"ט, 43-44, 46;  מרקוס ט"ו, 34; יוחנן י"ט, 23-24,30, עבריים ב' 11-12

הערה: החצי הראשון של מזמור כ"ב הוא מזמור על העבד הצדיק הסובל, המוקף באויביו ומרגיש שנשכח על ידי אלוהיו. החל מפס' 23, מתחוללת תפנית חדה כאשר העבד הסובל מוצדק על ידי אלוהים ונהפך לאדון המולך על כל הארץ, בשעה שהמזמור מתחיל בנימה מדוכדכת, הוא מסתיים בתרועת ניצחון. המשיכו לקריאת הפרשנות

4. המשיח יהיה אבן הפינה הדחויה

 מראי מקום מהתנ"ך: תהלים קי"ח, 22-24

מובאות מהברית החדשה: מתי כ"א, 42, מרקוס, י"ב, 10-11, לוקס כ' 17-18 מעשי-השליחים, ד', 9-12, אפסיים ב', 20, הראשונה לפטרוס ב', 6-8

הערה: המונח 'אבן הפינה' יכול להתייחס הן לאבן היסוד עליה נבנה הכול והן לאבן הראשה, המחזיקה את אבני קשת השער מחלקה העליון. ולפיכך ישוע הוא יסוד ישראל או האבן שמחזיקה את כל ישראל כבניין אחד. המשיכו לקרוא את ההערות

5. המשיח יגאל אותנו ועל ידי כך יאשר את חיינו

מראי מקום בתנ"ך: ישעיה ס"א 1-2

מובאות מהברית החדשה: לוקס ד', 16-21

הערה: ישעיה כותב, "רוח ה' עלי יען משח ה' אותי לבשר ענווים" מפרשים רבים, תוהים למי הכוונה במילה 'אותי' ומהו תפקידה בתוך הפסוק. האם הכוונה לנביא עצמו? האם הכוונה ל'עבד ה'', אותו פגשנו בפרקים הקודמים?

המשיכו לקריאת הפרשנות

6)המשיח ייוולד מבתולה

מראי מקום בתנ"ך: ישעיה ז: 14

מובאות מהברית החדשה: מתי א', 22-23, לוקס א' 31-35

הערה: יותר מאשר בנבואות האחרות, נראה שבקשר לנבואה זו ישנו ויכוח מתמשך. האם היא התגשמה בזמנו של ישעיה או שהיתה זו נבואה לטווח ארוך יותר? האם המילה עלמה מתייחסת לאישה בתולה, או בפשטות לאישה צעירה? האם אחד מכותבי הברית החדשה, מתי, מצטט באופן שגוי את הכתוב? המשיכו לקריאת הפרשנות

7. המשיח יבוא לפי לוח הזמנים המוכתב מראש

מראי מקום בתנ"ך: דניאל ט', 24-27

מובאות מהברית החדשה: מתי כ"ד, 15-16, מרקוס י"ג, 14-15, גלטיים ד', 4

הערה: כאשר דניאל התפלל, הופיע לפניו המלאך גבריאל כדי למסור לו הודעה: גבריאל איננו מתייחס ל-70 שנות הגלות, (שלגביהן ידע דניאל, כי הן מגיעות אל קיצן), אלא לגבי 'שבעים השבועים' או בפשטות, תקופה בת 490 שנה, ששיאן לא רק בשיבה מבבל, אלא בעת מאוחרת יותר בימות המשיח. המשיכו לקריאת הפרשנות

8. העבד הסובל על-פי ישעיה נ"ג

מראי מקום בתנ"ך: ישעיה נ"ב, 13- נ"ג, 12

מובאות מהברית החדשה: מתי ח',16-17, מתי כ': 28 , מתי כ"ו, 28, מתי כ"ז, 59-60, מרקוס י', 45, מרקוס י"ד, 24, לוקס י"ב, 20, יוחנן י"ב, 37-38, מעשי-השליחים ח' 32-35, רומיים י', 16, עבריים ט', 28, הראשונה לכיפא ב', 21-25

הערה: הטקסט של ישעיה נ"ב 13 עד פרק נ"ג 12 היה לנושא דיון קבוע בין יהודים לנוצרים במשך השנים. האם הטקסט מדבר על ישראל? האם על המשיח? ואולי הוויכוח הוא בכלל על מישהו אחר? משום כך ומשום שהטקסט הזה השפיע על כל כך הרבה יהודים להגיע לאמונה בישוע, נרחיב את ההערה הקצרה השגורה למאמר מעט ארוך יותר בעל 4 חלקים. המשיכו לקריאת הפרשנות

9. המשיח יישא את חטאנו ויסבול במקומנו

מראי מקום בתנ"ך: ישעיה נ"ב 13-נג: 12

מובאות מהברית החדשה: מתי ח',16-17, מתי כ': 28 , מתי כ"ו, 28, מתי כ"ז, 59-60, מרקוס י', 45, מרקוס י"ד, 24, לוקס י"ב, 20, יוחנן י"ב, 37-38, מעשי-השליחים ח' 32-35, רומיים י', 16, עבריים ט', 28, הראשונה לכיפא ב', 21-25

הערה: נבואות 8 ,9, ו-10 חולקות את אותה פרשנות מורחבת, שמתייחסת אל העבד הסובל. המשיכו לקרוא את ההערות

10. המשיח לא יישאר במותו, אלא יאריך ימים, יראה זרע, חפץ ה' בידו יצליח והוא יתגדל ויתעלה.

מראי מקום בתנ"ך: ישעיה נ"ג: 10-12

מובאות מהברית החדשה: אל העבריים ט', 28, הראשונה לכיפא ב: 21-25, לוקס ט', 22

הערה: נבואות 8 ,9 ו-10 חולקות את הפרשנות המורחבת על העבד הסובל. המשיכו לקרוא את ההערות

11)הנביא אליהו יודיע על בוא המשיח.

מראי מקום בתנ"ך: מלאכי ג', 23-24

מובאות מהברית החדשה: מתי י"א, 14-15, מתי ט"ז, 14,  מתי י"ז, 9-13,מרקוס ט',11-13, לוקס א', 16-17, יוחנן א', 21

הערה: זוהי הנבואה השלישית בחשיבותה מבין הנבואות על המשיח. בישעיה, מ',3-4 כתוב, 'קול קורא במדבר, פנו דרך לה'' במלאכי, ג', 1 כתוב: "הנני שולח מלאכי ופנה דרך לפני" ובהמשך הפרק כתוב "הנה אנכי שולח לכם את אליה הנביא לפני יום ה' הגדול והנורא" שם, 23. כלומר, ה'מלאך', 'השליח' הוא אליהו הנביא ותפקידו להביא לריצוי, ״והשיב לב אבות על-בנים ולב בנים על-אבותם" שם, 24.המשיכו לקרוא את ההערות

12) המשיח יהיה נביא כמשה

 מראי מקום בתנ"ך: דברים י"ח, 15-19

מובאות מהברית החדשה: מתי י"ג, 57, מתי כ"א, 46, לוקס כ"ד, 19       יוחנן, א:25, יוחנן ו',14, יוחנן ז', 40, מעה"ש, ג', 22, מעה"ש, ז', 37

הערה: נבואה זו באה בהקשר של אזהרת משה נגד נבואות שקר. בניגוד לנבואות שקר, הנבואה "נביא כמוני" מדברת על מישהו שידבר אמת. מעבר לכך בפסוק 16 כתוב שהנביא הזה ידבר בשם ה' וכך העם לא יצטרך לשמוע שוב את קול ה' באופן ישיר, שכן קול זה גרם להם ליראה גדולה מדי. כך יהיה הנביא למתווך בין אלוהים לעמו. המשיכו לקרוא את ההערות

13) המשיח יידקר

מראי מקום בתנ"ך: זכריה י''ב, 10

מובאות מהברית החדשה: מתי כ"ד, 30, יוחנן י"ט, 31-37, התגלות א', 7

הערה: בזכריה י"ב אנו מוצאים נבואה לגבי ניצחון היהודים על הגויים – ניצחון שמתאפשר משום שאלוהים הרחיב את הגנתו על היהודים. בנוסף באותו הזמן ע"פ פס' 10, רוח חן ותחנונים תישפך "על בית ודוד ועל יושב וירושלים" כאשר הם יביטו, כפי הנראה, אל אלוהים עצמו, אותו הם דקרו ועליו יבכו כמו שבוכים על בן בכור שמת. המשיכו לקרוא את ההערות

14)המשיח יגיע רכוב על חמור

מראי מקום בתנ"ך: זכריה ט', 9

מובאות מהברית החדשה: מתי כ"א, 1-7

הערה: זכריה ט', 9 הובן אם כן באופן משיחי. על פי הדיון התלמודי, אם נמצא ראויים, יבוא בעננים, אבל אם איננו ראויים, הוא יבוא 'עני ורוכב על חמור'.   המשיכו לקרוא את ההערות

15)המשיח יקרא לצאת ממצרים

מראי מקום בתנ"ך: הושע י"א, 1

מובאות מהברית החדשה: מתי ב', 13-15

הערה: הורדוס תכנן כבר להרוג את כל הילדים בבית לחם בני שנתיים ומטה. (בפועל הוצאו להורג, כנראה, כעשרים ילדים (. הביטו בהערה על ירמיה ל"א, 15) מוזהרים על ידי מלאך, יוסף מרים וישוע נמלטו למצרים. היה זה יעד אקראי. המשיכו לקרוא את ההערות

16) המשיח יקרא בן האלהים

מראי מקום בתנ"ך: תהלים ב', 1-12

מובאות מהברית החדשה: מרקוס א', 11, לוקס ג', 22, מעה"ש ד', 25-28, מעה"ש י"ג,33, אל העבריים א', 5, אל העבריים ה', 5

הערה: תהלים ב' מתאר את אומות העולם, המתנגדות לאלוהים ולמשיחו. במקור יש כאן התייחסות למלך משושלת דוד, אבל לפי ההבנה של כל מה שמתואר כאן, כמו גם לפי הבנתם של פרשנים יהודים מאוחרים, יש כאן  התייחסות אל המשיח, ה'משוח' באופן בלעדי על ידי אלוהים. בפסוק 7 אלוהים אומר במפורש לגבי המשיח 'בני אתה' ומבטיח שבן זה ישלוט על אפם ועל חמתם של הלועגים לו מקרב האומות שנועצו יחדיו נגד ה' ונגד משיחו. המשיכו לקרוא את ההערות

17)מישהו יבגוד במשיח בעבור שלושים שקלי כסף


מראי מקום בתנ"ך:
זכריה י"א, 12-13

מובאות מהברית החדשה:  מתי כ"ו, 14-15, מתי כ"ז, 3, מתי כ"ז, 9-10

הערה:  ישוע, כמסורת נביאי ישראל, הוכיח את מנהיגי העם בזמנו על היותם רועי שקר. ולעומת זאת, הרועה האמתי, ישוע עצמו, נדחה על-ידי עמו, ונחשב כדל וחסר ערך, ממש כשלושים שקלי הכסף שהיו המחיר המקובל עבור עבד. המשיכו לקרוא את ההערות

18) המשיח יהיה בן האדם

מראי מקום בתנ"ך: דניאל ז' 13-14

מובאות מהברית החדשה: מתי ט',6, מתי י"ב, 8, מתי י"ג,41, מתי ט"ז, 13מתי ט"ז, 27, מרקוס ח', 31, לוקס ו', 22, לוקס ט', 22, יוחנן א', 51,       יוחנן ג', 13-14, מעשי השליחים ז', 56 ובמקומות רבים נוספים.

הערה:"בן האדם" הוא הכינוי בו משתמש ישוע פעמים רבות בבשורות. בשעה שהכינוי "בן האדם" עשוי להישמע כמדגיש את היותו של ישוע בן אנוש, למעשה משמש כינוי זה מדבר על אפיו האלוהי והנשגב. הבנה זו נובעת מהכתוב בדניאל ז, 13-14, שם דניאל רואה חזון ובו אחד "הדומה לבן אדם ('כבר אנש', בארמית) שמופיע לפני אלוהים , 'עתיק יומין' ('עתיק יומיא'  בארמית). המשיכו לקרוא את ההערות.

 19) המשיח יהיה קורבן מרצון

מראי מקום בתנ"ך: בראשית כב 18-1

מובאות מהברית החדשה: יוחנן ג 16; עברים יא 19-17

הערה: בראשית כב מספר את אחד הסיפורים המוזרים בכתובים. רוב הפרק עוסק בעקדת יצחק. הקטע הזה נקרא בכל שנה בראש השנה והוליד מספר עצום של דרשות, הרהורים, חיבוטי מחשבה ומדרשים. המשיכו לקרוא את ההערות

20)המשיח יהיה שה הפסח

מראי מקום בתנ"ך: בראשית כ"ב, 1-18

מובאות מהברית החדשה: יוחנן ג', 16, אל העבריים י"א, 17-19

הערה: כפי שאברהם כה אהב את אלוהים ולכן ציית לו, אלוהים כה אהב את העולם. סיום הסיפור בעובדה שמיצחק נחסך המוות, מאפשר להבטחות האלוהים להמשיך ולהתממש, דרך יצחק ודרך בנו, יעקב. כי אם יצחק היה באמת ובתמים מוקרב, אזי הבטחות אלוהים לאברהם, הכתובות בבראשית י"ב, לא היו יכולות להתממש לעולם. במהופך, משום שישוע אכן הוקרב עבורנו, הבטחות אלו מתממשות כעת עבור כל העולם. המשיכו לקרוא את ההערות

 
Daniel Shaforenko