המשיח יהיה נביא כמשה
הפנייה: דברים יח 19-15
התגשמות: מתי יג 57, כא 46; לוקס כד 19; יוחנן א 21, א 25, ו 14, ז 40; מעשי השליחים ג 22, ז 37
הנבואה הזו מגיעה בהקשר של האזהרה שנתן משה בנוגע לנביאי שקר. בניגוד לנביאי שקר, "נביא... כמוני" מגלם את מה שנכון ואמת. לפי פסוק 16, הנביא ידבר בשם אלוהים כך שבני ישראל לא יצטרכו לשמוע את קול אלוהים ישירות, מה שהפחיד אותם כהוגן. כך בעצם יהיה הנביא כמתווך בין אלוהים לבין העם.
יש המפרשים את הנבואה כמתייחסת לכל שורת הנביאים, אחרים מבינים שמשה מדבר על נביא יחיד. פרופ' מייקל רידלניק, יהודי משיחי, מציין שהביטוי "כמוני", כלומר כמו משה, מזוהה כמישהו שמדבר עם אלוהים "פה אל פה" (פנים אל פנים) (במדבר יב 6-8). כל זה בניגוד לנביאים האחרים שעימם אלוהים מדבר "במראה... בחלום". הוא מדגיש את חשיבותם של הפסוקים מדברים לד 10-12: "וְלֹא־קָם נָבִיא עוֹד בְּיִשְׂרָאֵל כְּמֹשֶׁה; אֲשֶׁר יְדָעוֹ יְהוָה, פָּנִים אֶל־פָּנִים" (פס' 10). פסוקים אלה המופיעים בסוף החומש, בבירור מתייחסים לפרק יח וכנראה נכתבו זמן רב לאחר מותו של משה, שכן בפסוק 6 נאמר "וְלֹא־יָדַע אִישׁ אֶת־קְבֻרָתוֹ, עַד הַיּוֹם הַזֶּה" - אמירה שאך הגיוני שנכתבה זמן רב אחרי מותו של משה.
בדברים יח, בעוד סביר שמשה סיפר על שורת הנביאים שעוד יגיעו זמן רב אחרי מותו, ברור שאף נביא "כמשה" עוד לא קם. אין ספק, שדברים אלה עזרו לעורר את הציפייה שהייתה נפוצה בימיו של ישוע ש"הנביא" הגיע. משום כך שאלו אנשים את יוחנן המטביל: "אִם כֵּן, מִי אַתָּה? הַאִם אַתָּה אֵלִיָּהוּ?" הֵשִׁיב: "לֹא". "הַאִם אַתָּה הַנָּבִיא?" הֵשִׁיב לָהֶם: "לֹא" (יוחנן א 21). ביוחנן א 25 הם מאשרים שהם מצפים לנביא שיבוא.
מאוחר יותר ביוחנן ו 14 אנחנו קוראים: "רָאוּ הָאֲנָשִׁים אֶת הָאוֹת שֶׁעָשָׂה וְאָמְרוּ: 'זֶהוּ בֶּאֱמֶת הַנָּבִיא שֶׁבָּא אֶל הָעוֹלָם'". זה בהחלט הגיוני לאור הנאמר בדברים לד 11 על הנביא כמשה שעדיין לא קם "לְכָל־הָאֹתוֹת וְהַמּוֹפְתִים, אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ יְהוָה". ביוחנן ז 40 נאמר: "אֲנָשִׁים מֵהֲמוֹן הָעָם, שֶׁשָּׁמְעוּ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, אָמְרוּ: 'זֶהוּ בֶּאֱמֶת הַנָּבִיא'".
ישוע החשיב את עצמו לנביא: "הוּא הָיָה לָהֶם לְמִכְשׁוֹל. אָמַר לָהֶם יֵשׁוּעַ: 'אֵין נָבִיא בְּעִירוֹ וּבְבֵיתוֹ'" (מתי יג 57). כך גם חשב המון העם: "הֵם בִּקְשׁוּ לִתְפֹּס אוֹתוֹ, אֲבָל חָשְׁשׁוּ מִפְּנֵי הֲמוֹנֵי הָעָם, שֶׁכֵּן אֵלֶּה חֲשָׁבוּהוּ לְנָבִיא" (מתי כא 46) וכמו כן תלמידיו:
"שָׁאַל אוֹתָם: 'וּמָה הַדָּבָר?' אָמְרוּ לוֹ: 'מַה שֶּׁקָּרָה לְיֵשׁוּעַ מִנַּצְּרַת שֶׁהָיָה אִישׁ נָבִיא, גִּבּוֹר בְּמַעַשׂ וּבְאֹמֶר לִפְנֵי אֱלֹהִים וְלִפְנֵי כָּל הָעָם'" לוקס כד 19
באופן מיוחד הם ראו בו נביא כמשה:
"הֵן מֹשֶׁה אָמַר אֶל אֲבוֹתֵינוּ: 'נָבִיא יָקִים לָכֶם יהוה אֱלֹהֵיכֶם מִקֶּרֶב אֲחֵיכֶם, כָּמוֹנִי; אֵלָיו תִּשְׁמָעוּן כְּכֹל אֲשֶׁר יְדַבֵּר אֲלֵיכֶם'". מעשי השליחים ג 22
"זֶהוּ אוֹתוֹ מֹשֶׁה אֲשֶׁר אָמַר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל, 'נָבִיא מִקֶּרֶב אֲחֵיכֶם, כָּמוֹנִי, יָקִים לָכֶם יהוה'". מעשי השליחים ז 37
כמו נביא אמת אחר, ישוע דיבר דברי עידוד לאלה שהלכו בדרכי אלוהים וכן דברי אזהרה לאלה שלא. וכמו כל נביא אמת אחר, הוא ניבא נכון את העתיד לקרות:
ישוע ימות ויקום לתחייה:
כְּמוֹ כֵן אָמַר [ישוע]: "צָרִיךְ שֶׁבֶּן־הָאָדָם יִסְבֹּל הַרְבֵּה, שֶׁהַזְּקֵנִים וְרָאשֵׁי הַכֹּהֲנִים וְהַסּוֹפְרִים יִדְחוּהוּ, שֶׁיֵּהָרֵג וּבַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי יָקוּם." לוקס ט 22
התכחשותו של כיפא:
הֵשִׁיב יֵשׁוּעַ: "אֲנִי אוֹמֵר לְךָ, כֵּיפָא, תַּרְנְגוֹל לֹא יִקְרָא הַיּוֹם עַד אֲשֶׁר שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים תִּתְכַּחֵשׁ לִי כְּאִלּוּ שֶׁאֵינְךָ מַכִּיר אוֹתִי." לוקס כב 34
חורבן המקדש:
כֵּיוָן שֶׁכַּמָּה מֵהֶם דִּבְּרוּ עַל הַמִּקְדָּשׁ, שֶׁהוּא מְהֻדָּר בַּאֲבָנִים יָפוֹת וּבְמַתָּנוֹת, אָמַר: "הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אַתֶּם רוֹאִים, הִנֵּה יָמִים בָּאִים וְלֹא תִּשָּׁאֵר אֶבֶן עַל אֶבֶן אֲשֶׁר לֹא תֻּפַּל אַרְצָה". לוקס כא 6-5
וכמו משה, גם ישוע דיבר אל אלוהים פנים אל פנים (ראו תפילתו של ישוע ביוחנן יז שמעידה על קרבה לאלוהים האב אפילו גדולה מזאת של משה). הוא בהחלט היה "נביא כמשה" שעתיד היה לבוא.