המשיח יבוא על חמור

 
diego-van-sommeren-IqEz8XBpGbE-unsplash.jpg

הפנייה: זכריה ט 9

התגשמות: מתי כא 7-1

בתלמוד הבבלי בסנהדרין צח א נשאלת השאלה "האם יש שני תיאורים שונים של המשיח בתנ"ך?":

רבי יהושע בן לוי בחן שני פסוקים זה מול זה: ״כתיב )דניאל ז, יג (וארו עם ענני שמיא כבר אינש אתה וכתיב (זכריה ט, ט( עני ורוכב על חמור, זכו -  עם ענני שמיא, לא זכו - עני רוכב על חמור״
(תרגום לעברית: כתוב בדניאל ז יג ׳רואה הייתי והנה עם ענני השמים בא אחד הדומה לבן-אדם׳ וכתוב בזכריה ט ט ׳הנה מלכך יבוא לך עני ורכב על חמור׳, אם הם זכאים – (המשיח) יבוא עם ענני השמיים, אם אינם זכאים – (המשיח) יבוא עני ורוכב על חמור.)

זכריה פרק ט פסוק 9 הובן כנבואה משיחית. לפי הדיון התלמודי הזה, אם אנחנו ראויים לכך, יבוא המשיח בעננים. אבל אם איננו ראויים הוא יבוא רכוב על חמור. בדיונים רבניים אחרים, יש האומרים שהמשיח יבוא אחרי שכל ישראל יחזרו בתשובה ויוכיחו שהם ראויים; אחרים טוענים שזה יקרה כאשר כל ישראל תשמור יחד את השבת. ועד שזה יקרה, לא נוכל לצפות שהמשיח יבוא.

אבל זוהי החמצה של מחצית מהמסר המשיחי שבתנ״ך. למען האמת, בתנ״ך מתגלה תמונה שבה נראה המשיח בא "עם ענני שמיא" בצורה ממשית ונעלה. תמונה אחרת מתארת משיח שיבוא כדי למות ככפרה על חטאינו, שכן כולנו חוטאים ולכן איש מאתנו איננו ראוי. על בסיס דבריו של ישוע, המאמינים בו מבינים שבביאתו הראשונה הוא מת מוות מכפר ושהוא ישוב בשנית "בכבוד".

בימי קדם היו הנכבדים רוכבים על חמורים בתהלוכות אזרחיות, ועל סוסים בתהלוכות צבאיות. מלך שהגיע רכוב על חמור הצהיר שכוונותיו לשלום ושאינו הגיע לשם כיבוש צבאי. לא משנה איך נבין את הרעיונות הרבניים על המשיח, ישוע שבא רכוב על חמור עשה זאת בענווה ואולי, בהתאם להבנתנו את דברי הרבנים, עשה זאת כי אנחנו לא ראויים. אבל ישוע הגיע בדיוק בזמן כדי שחסד אלוהים יפדה אותנו גם ברגעים הכי לא ראויים שלנו.

 
Daniel Shaforenko