יהודים משיחיים: האם ייתכן שיהודי יאמין בישוע?

 

מאת רות רוזן

156252213_278644693643485_2892491963795455713_n.jpeg

אם אתה מוצא את השאלה, 'האם יתכן שבן אדם מסוים יהיה בעת ובעונה אחת יהודי ומשיחי?' מאתגרת, או מבלבלת, אינך לבד! יתכן והנך יודע בוודאות את התשובה, אך אינך יודע כיצד להסביר זאת לאחרים. בין אם אתה רוצה לחקור זאת עבור עצמך, ובין אם אתה רוצה להסביר את אמונותיך לאחרים, כדאי שתהיה לך הבחנה מדויקת וחסרת פניות של מיהו יהודי ומיהו משיחי. ללא הבחנות אלו, תגיע בקלות להשערות, והשערות אלו עלולות להוות אבן נגף בבואך להבחין מיהו יהודי, מיהו משיחי, והאם נתן לשלב את שניהם.

עבור אנשים מסוימים, השאלה , 'האם יכול מישהו להיות יהודי ומשיחי, איננה רק שאלה תיאורטית, אלא שאלה אישית. אתה תוהה בינך לבין עצמך, 'האם אני יכול להיות בו זמנית יהודי ומשיחי?' יתכן וגדלת באמונה הרווחת, 'יהודים אינם מאמינים בישוע!' ועדיין אינך כל כך בטוח שהשניים אינם יכולים ללכת ביחד, ואם אינם יכולים ללכת יחדיו, אינך מבין מדוע.

מאמר זה מציג מבט הגיוני על השאלה האם אדם יהודי יכול להיות גם משיחי.


הערה חשובה אודות הבחנה

יש האומרים שלהיות יהודי זה רק ענין דתי. אבחנה כזו מדירה מגוון גדול של אנשים המזדהים כיהודים: יהודים אתאיסטים, יהודים גנוסטיים, וכל יתר היהודים שאינם שומרים על אורח חיים דתי, ומאמצים רעיונות ואמונות שלא תמצא ביהדות המסורתית.

טיעון רווח אחר הוא שזהות יהודית נקבעת על ידי התרבות והחברה בה נמצא האדם (ולא על ידי הדת). ועדיין, גם אנשים שמחזיקים בדעה זו, טוענים שיהודים המחזיקים באמונות שאינן יהודיות, אינם יכולים להיחשב ליהודים עוד. אבל הכיצד יכול מישהו להחזיק בהבחנה שאיננה דתית כדי לכלול אנשים בהגדרה, 'יהודים', ואז לפנות אל הדת כדי להדיר אנשים אחרים? על ההבחנה להיות שיטתית.


מה הופך מישהו ליהודי?

כתבי הקודש היהודיים, הם מקום נהדר להתחיל לחקור את הזהות היהודית. הם מבהירים במדויק מיהם היהודים, כולל האבות הקדמוניים שלנו, ובה במידה כיצד ומדוע אנחנו קיימים.


הבנת הזהות היהודית בתורה

בראשית י"ב, 1-3 שם מסופר על  לידתו של העם היהודי (עם ישראל, א.ג.). בעברית פשוטה,  אלוהים מצווה על אברם, לעזוב את ארצו וללכת אל הארץ אשר ה' יראנו, שם יזכה אברם (מאוחר יותר שונה שמו לאברהם, א.ג.) לברכה והבטחה שצאצאיו יהיו עם גדול ורב ודרך העם הזה כל עמי הארץ יברכו את האומה הישראלית, (מאוחר יותר היהודית, א.ג.)

אלוהים חידש הבטחה זו  ליצחק, (בראשית כ"ו, 2-5, 24) ועושה זאת שוב עבור יעקב, בראשית כ"ח, 13-15).

מבחינה תנ"כית, אם הנך יהודי, זה בזכות הבטחות אלוהים. הבטחות אלו, כוללות את צאצאי האנשים להם נתנה ההבטחה, צאצאי אברהם ושרה, צאצאי יצחק ורבקה, יעקב ולאה ורחל. שום בן- אנוש איננו יכול לבטל את ההבטחה אותה נותן אלוהים לאבותינו. זאת משום שהיהדות שלנו עוברת בירושה. משום כך להיות יהודי זה מעבר לעניין גזעי, דתי או לאומי.  אלוהים התכוון לא רק שנהיה אנשי ההבטחה, אלא גם אנשי הייעוד. [1]

יעוד זה מתואר בקווים כלליים לראשונה בספר שמות י"ט, 5-6, לאחר שאלוהים מוציאנו ממצרים, הוא מסביר שעלינו לשמור את בריתו, ולהיות לממלכת כוהנים וגוי קדוש. אלוהים מתאר את ייעודו של עם-ישראל אבל מאפשר לנו להחליט אם ברצוננו לציית לקריאה, ולהשתתף בייעוד זה .

כל אדם יהודי מהווה חלק מעם ישראל, העם לו הבטיח אלוהים גדולות ונצורות, אבל חלק מהאנשים אינם מודעים לכך, או שלא אכפת להם כלל וכלל מה משמעות הדבר.  כך או כך לא אדישות ואף לא תחושת שליחות תשנה את הבטחות אלוהים, אף אין ביכולתן לבטל את זהותו היהודית של מישהו שהוא צאצא של מקבלי ההבטחה. כתבי הקודש היהודיים מאמתים פעם אחר פעם את הבטחות ה'  בשני המקרים.

אלוהים הזהיר את עמנו מתוצאות חצית הגבולות שהוא הציב., והתנ"ך מתעד את התוצאות הללו. ועדיין, אלוהים מעולם לא נטש את הבטחותיו, ומעולם לא הדיר   מישהו מצאצאי יעקב.


חוקי ההלכה (התורה שבעל-פה) והזהות היהודית

החל מימי יסודה של ההלכה ועד לעולמנו הדיגיטלי, התורה שבעל פה, התורה היהודית השלטת בחייהם של יהודים דתיים מצהירה, שיהודים מעולם לא חדלו להיות יהודיים, מבלי להתחשב באמונותיהם, או בדרך בה הם בחרו לחיות.

למרות שיהודי עובר טקסים פולחניים הממירים אותו לאמונה בדת אחרת, ובאופן פורמלי מוותר על הדת היהודית, הוא נשאר, עד כמה שזה נוגע להלכה, יהודי, אבל חוטא (מסכת סנהדרין 44א) כך לפי השקפתו של רבי שלמה בן נחמן, הרמב"ן. גישה זו מסתמכת על הנאמר על ידי הקדוש ברוך הוא  בפסוקים הבאים, "ולא אתכם לבדכם אנכי כורת את הברית הזאת ואת האלה הזאת, כי את אשר ישנו פה עמנו היום  לפני ה' אלוהינו ואת אשר איננו פה עמנו היום." דברים כ"ט,13-14 [2]

אלו המבקשים להסתיר את יהדותם, עדיין נחשבים יהודים בעיני אלוהים.

אתר האינטרנט Aish.com מציין כי 'התכתבות עם דת אחרת איננה אפקטיבית. לפי ההלכה היהודית, יהודי נשאר תמיד יהודי, גם אם הוא דוחה את מורשתו, מתעלם ממנה, או מתרגל דת אחרת.'[3]

עד כמה שזה נוגע להלכה, אין ליהודי אפשרות אחרת פרט להיותו יהודי. ועדיין לאורך מאות שנים, יהודים רבים, כמו גם היהודים החילוניים, נאבקו כדי להוכיח שזה נכון גם ליהודים המאמינים בברית החדשה, המצביעה על ישוע המשיח.

עד כמה שזה נוגע להלכה, אין ליהודי אופציה אחרת פרט להיותו יהודי. ועדיין לאורך מאות שנים, יהודים רבים, כמו גם היהודים החילוניים, נאבקו כדי להוכיח שזה נכון גם ליהודים המאמינים בברית החדשה, המצביעה על ישוע המשיח.


מחשבה יהודית מודרנית ויהודים משיחיים

ממש לאחרונה, השתנה העולם היהודי, באופן התייחסותו ליהודים המשיחיים, יהודים, שהם אנשים שנולדו יהודים, ונשארו מודעים לגבי יהדותם, כאשר הם הולכים בעקבות ישוע, המשיח היהודי. בעת הזאת הוגי דעות ותלמידים החלו להבחין בעובדה שיהודים משיחיים הם יהודים ממש, וככאלה, הם חפצים לבטא את זהותם  בשלמות  יעקב אריאל, פרופסור למחשבת ישראל באוניברסיטה של צפון קרולינה  בצ'אפל היל, מפנה את תשומת לבנו לנקודת המפנה הזאת.

היהדות המשיחית גדלה והפכה להיות למרכיב קבוע בהוויה הדתית והתרבותית של היהודים ברחבי כדור הארץ, ויהודים רבים התחילו להתבונן בהם באורח שונה. מאמרים על יהודים משיחיים נכתבו בכתבי-עת שונים, בהם הם מוצגים באופן מפתיע, באהדה. בשנת 2000 הוציא הרב הרפורמי, דן כהן- שרבוק ספר על היהדות המשיחית. וקורא באופן ראוי להערכה, להכלה של הזהות היהודית, כך שתכיל בתוכה את היהדות המשיחית כתנועה לגיטימית.[4]

העיתונאי סיימון רוקר מהמגזין 'ג'וייש כרוניקל', אף מרחיק לכת וטוען שכיהודים משיחיים, איננו רק תנועה יהודית אתנית ותרבותית, אלא גם תנועה, שטוענת שיש לה מורשת רוחנית.  הוא מעיין בבשורות היהודיות, כפי שדניאל בוירין מסביר. הוא מסביר שהתוראות מהברית החדשה כמו השילוש והאלוהות של המשיח , היו שלובות  היטב, כבר ביהדות של המאה הראשונה לספירה, זמנו של ישוע. הסבר זה יכול לאתגר רבים בקהילה היהודית לשקול אמונה בישוע, לא כדחייה של האמונה היהודית, אלא כהמשכה.

אם בויארין צודק, הרי שליהודים משיחיים,  שאמונתם בישוע כמשיח, הציבה אותם עד כה מחוץ לתחום היהדות, יש סיבות מוצקות להיחשב כזרם יהודי, הרבה יותר ממה שנהוג לחשוב.[5]

מה הופך מישהו למשיחי?

האם  יפתיע אתכם לדעת שמישהו שהולך/ת כל חייו לכנסיה, איננו בהכרח משיחי? יהודים נולדו יהודים משום הבטחות אלוהים לאבותיהם, אבל אנשים נהיים למשיחים בזכות מה שהם מאמינים בו לגבי הבטחות אלוהים, ובאופן מיוחד לגבי ישוע כממלא של הבטחות אלו. אדם איננו יכול להיוולד משיחי, פשוט משום שתינוקות אינם נולדים עם אמונה כלשהי. זהו שוני חשוב בין יהודים למשיחיים.

יתכן ויהיו אנשים שיכנו עצמם 'משיחיים', משום שהם גדלו בסביבה בה הליכה לכנסיה היא ענין שבשגרה, ומשום שאינם מזדהים אם אף דת אחרת. אבל ללא שינוי חיים ממשי, הנוצר עקב אמונה בישוע, הם 'משיחיים' על הנייר בלבד. לעתים מכונים אנשים כאלו, משיחיים על הנייר, או בפשטות, נוצרים. אתה יכול להשוות זאת למישהו שנרשם כחבר במפלגה כלשהי, אבל בפועל מעולם לא לקח חלק בבחירות, או באיזושהי פעילות אחרת של המפלגה, ואף לא גילה כל ענין בלהביע אמון במפלגה, או בנבחריה. 

מה ההבדל בין משיחיים לבין גויים?

גויים פירושו בפשטות 'עמים, או אומות' שזה הכינוי הניתן לאומות שאינן יהודיות. גוי, הוא בפשטות, מישהו שאיננו יהודי. היותך גוי כמו היותך יהודי, הוא ענין של מוצא, כלומר, למי נולדת, וזאת בניגוד ל'משיחי' שהוא אדם שבחר להאמין כך. להגיד שיהודי המאמין בישוע איננו יותר יהודי, זה כמו להגיד שהיא, או הוא הפכו לגויים, דבר שכמובן איננו אפשרי. אין יהודים לשעבר שהפכו להיות גויים (אף שיש גויים הרוצים לאמץ את האמונה היהודית ולהיחשב כחלק מעם ישראל)

יש יהודים ששמעו בילדותם, את המונחים 'משיחי' ו'גוי' משמשים בערבוביה טעות זו בשימוש במלים, תרמה למבוכה באשר לשאלה האם אדם יכול להיות הן יהודי והן משיחי בעת ובעונה אחת. יהודיים משיחיים רבים נמנעים מלהשתמש במונח 'משיחי' ובעיקר 'נוצרי' מסיבה זו בדיוק.


האם המשיחיים לא היו מאז ומעולם גויים?

המשיחיים הראשונים היו יהודים , ממשיכי דרכו של ישוע, אף שבתחילה לא נודעו בתואר 'משיחיים'. הם תארו את אמונתם בישוע ואת תורתו בכינוי 'הדרך' [6]. אחרים כנו אותם 'נוצרים', כשם העיר בה גדלו ישוע ובני משפחתו, אנשים יהודים אלו ראו בישוע משהו מעבר לרעיון דתי, או למישהו המהווה דוגמה טובה. הם ראו אותו כמשיח המובטח בכתבי הקודש היהודיים ובהם מיכה ה, 1 וישעיה ט,5. אמונתם בו השפיעה על האופן בו הם הסתכלו על מערכת היחסים שלהם עם אלוהים ועל אורח החיים שלהם.

הראשונים שנקראו משיחיים הם כנראה גויים שחיו באנטיוכיה. זה לא היה כינוי שהם בחרו לעצמם. הם כונו 'משיחיים', (קרוב לוודאי על ידי גויים אחרים), משום שהם תמיד שוחחו אודות המשיח ונסו לבטא בחייהם את תורתו של ישוע המשיח ( בלעז כרייסט). השם הומצא קרוב לוודאי כדי ללעוג להם, אבל זה נהיה למונח השגור, לכל מי שבחר ללכת בעקבות ישוע ותורתו.

המשיחיים הם קבוצה מגוונת. הם מונים יהודים וגויים הבוטחים בישוע, כמשיח היהודי, וזה שהציע עצמו כקרבן עבור חטאי העולם כפי שמוצג בישעיה נ"ב, 13-נ"ג כל הפרק. למעשה המשיחיים מגוונים כמו כל קבוצה טיפוסית אחרת. יש פלגים רבים בתוך היהודים המשיחיים, ואפילו יותר בקרב הגויים המאמינים, מאחר והם מייצגים כל עם ואומה בעולם! אלוהים אוהב גיוון, והבשורה מקדמת בברכה אנשים ללא קשר למוצאם האתני.

יוחנן ג, 16 מוצג לעתים קרובות, כסיכום המוצלח ביותר של המסר של ישוע וכתקווה עבור אלו המאמינים בוץ וכך כתוב, "כי כה אהב אלוהים את העולם, עד כי נתן, את בניו יחידו, למען לא יאבד כל המאמין בו, אלא ינחל חיי עולם" . שימו לב למלים עולם וכל. מונחים אוניברסליים  אלו כוללים הן יהודים והן גויים.


האין 'היהודים המשיחיים', יהודים שהמרו את דתם?

גויים שהצטרפו לאמונה המשיחית במאה הראשונה, לא נהיו ליהודים, למרות שרוב המאמינים אז היו יהודים. באותו האופן תלמידי ישוע יהודים היום אינם הופכים לגויים.

רובי תלמידי ישוע היהודיים היום יענו בשלילה לשאלה האם הם המרו את דתם, משום שהם מבינים שרוב האנשים המשתמשים היום במונח 'המרה', אינם משתמשים בה , כפי שהייתה בשימוש מלכתחילה, לפי ההיגיון היהודי התנ"כי, אלא כאשר מתייחסים למישהו שבז לזהותו היהודית. על-פי ישוע כל מי שפנה לאלוהים (כלומר שינה את דעתו, שינה את הכיוון ב180 מעלות, א.ג.) ביצע המרה, כלומר החלפה של רעיונותיו ודעותיו הקודמים לאמונה המשיחית. לכל האנשים האלו שבצעו את המפנה בחייהם, יש חוויה משותפת וכך ענה ישוע לנקדימון, "אמן, אמן, אני אומר לך, אם לא ייוולד אדם מלמעלה, לא יוכל לראות את מלכות האלוהים. נקדימון השיב, "כיצד אדם יכול להיוולד כאשר הוא כבר זקן? האם הוא יכול להיכנס בשנית לרחם אמו ולהיוולד?" ענה ישוע "אמן , אמן אני אומר לך, אם לא ייוולד אדם מן המים ומן הרוח, לא יוכל  להיכנס למלכות האלוהים. מה שנולד בבשר הוא בשר, ומה שנולד ברוח, רוח הוא" יוחנן ג, 3-6

הלידה מחדש מתייחסת לחיים החדשים הבאים ממקור אחר, מקור רוחני. הלידה החדשה אותה מתאר ישוע מציעה הבטחה חדשה, אבל איננה מתנגדת להבטחות המוקדמות, שהובטחו על ידי אלוהים לעם ישראל. למעשה להבטחות של ישוע יש תקדים בכתבי הקודש היהודיים (ירמיה ל"א, 33). ועדיין ההבטחה החדשה הזו שניתנה מראש רק לעם ישראל (א.ג.) שהיום כולל ברובו יהודים, ההבטחה מוצעת כעת באותה המידה לגויים. מאחר וההבטחה לגבי שלום עם אלוהים איננה יכולה להתממש בזמן הלידה, אלא בלידה מחדש. היותו של פלוני או אלמוני יהודי או גוי איננו משנה במאומה עובדה זו.

מדוע היהודים המשיחיים אינם מכנים עצמם בפשטות משיחיים?

התשובה לכך היא פשוטה. אנחנו מעריכים את יהדותנו. זהו חלק מעברנו, מההווה שלנו ומעתידנו. איננו רואים כל סיבה להתכחש לחלק כל כך חשוב בזהותנו, ואנחנו רואים בכל יהודי עדות חיה לכוח שמירת הבטחות האלוהים לעמו. כמו שציינו קודם חלק מהיהודים המאמינים בישוע המשיח, אינם מזדהים עם התואר 'משיחיים', משום שחלק מהאנשים אינם רואים זאת כהתאחדות עם הגויים. רוב המשתמשים במונח 'יהודי משיחי' מקרבנו, מסוגלים בקלות להבחין בעובדה שהננו בעת ובעונה אחת גם יהודים וגם משיחיים.

אולי שאלה טובה יותר תהיה, מדוע מישהו יעדיף שיהודים משיחיים יוותרו על יהדותם או יתכחשו אליה? יתכן ויש הסבורים, שאם נראה כיהודים, זה יסיר מכשול, וימנע מיהודים אחרים להתייחס לישוע.   אבל כל אחד שירצה לתייג אותנו כ" לא יהודים עוד" , כדי להגן על האחרים מפני האמונה בישוע, נראה שמעט מתח את החבל וקצת עבר גבול מסוים. כך וכך יש לא מעט אי הסכמות בתוך הקהילה היהודית עצמה אודות השאלה כיצד ואפילו אם בכלל עלינו להכיר  את אלוהים. שאלות מסוג זה  גורמות לאנשים לתכנן תוכניות הגנה נגד רעיונות שנשלפים לעתים מזומנות נגד דעת האלוהים, ויש אנשים שישיבו מלחמה שערה.

לכל אדם יש את הזכות ואת האחריות לבקש מאלוהים שיראה לו את הדרך כיצד לבנות מערכת יחסים עם אלוהים. לשאול את אלוהים האם ישוע הוא הדרך למערכת יחסים שכזאת זאת בחירה אישית, שלכל אחד, יהודי או לא יש זכות לשאול.

לסיכום היותך יהודי או גוי היא עובדה בלתי ניתנת לשינוי. הפיכתך למשיחי, היא ענין של אמונה ושל בחירה.

אם ישוע אכן היה מה שהוא טען להיות, המשיח היהודי, הפיכתנו לתלמידיו תחזק את זהותנו היהודית, ולא תהרוס אותה.

ברית החדשה.png

הברית החדשה בחינם


 
קוראים לו ישוע.png

קוראים לו ישוע בחינם

 
 

הערות שוליים

1. “When Jews Were Proselytizers,” Issues, vol. 9:10.

2. Encyclopedia Judaica, vol. 3 (Jerusalem: Keter Publishing House, 1972) 211, 212.

3. AISH, "Opting Out of Judaism"

4. Yaakov Ariel, “A Different Kind of Dialogue? Messianic Judaism and Jewish-Christian Relations,” Crosscurrents, September, 2012, 321–22.

5. Simon Rocker, “Why a ‘Divine’ Messiah Was Not Beyond Belief: A New Book by a Leading Jewish Scholar Turns Some of Our Preconceptions about Jesus and the Origins of Christianity on Their Head,” The Jewish Chronicle, April 22, 2013 [review of Daniel Boyarin, The Jewish Gospels]

6. New Testament, Acts 9:2; 19:9, 23; 24:14, 22.

 
Vladimir Mitnitsky