בני האלוהים-חלק ב

Posted on Posted in כללי

התואר מלאך בתנ"ך מייצג ישות, בדרך כלל על-טבעית שמביאה מסר. אולם המילה "מלאך" מאפיינת גם שליח או שגריר. ניתן למצוא את המילה מלאך או שליח מיוחד 196 פעמים לאורך התנ"ך. בתרגום היווני התואר המתורגם הוא "אנגלוס" ומשם העולם הלועזי שאב את המילה Angel.

להלן אפיונם של המלאכים לפי הכתובים (התנ"ך והברית החדשה):

  • המלאכים משרתים את אלו שירשו את הישועה – אל העברים א 14
  • חושפים אמת לא ידועה – דניאל י 21-14, מעשי השליחים כז 26-23
  • מספקים הכוונה אישיתבראשית יט 17-15, מתי א 20-1, לוקס ב 12-8
  • מספקים הגנה אישית תהילים צא 12-11, דניאל ו 24-22
  • מחלצים אותנו מצרה – מעשי השליחים ה 19, יב 11-7
  • מעודדים ומנחמים אותנו – שופטים ו 12
  • המלאכים הם יצורים רוחניים ואינם מוגבלים לגוף גשמי, חומרי (אולם יכולים לשנות את צורתם מהמצב הרוחני אל המצב החומרי) – אל העברים א 14-12
  • יכולים להיות רק במקום אחד בזמן מסוים (הם לא כמו אלוהים שנמצא בכל מקום כל הזמן) – דניאל ט 23-21, י 14-10
  • לובשים צורת זכר בעל מאפיינים אנושייםבראשית יח 8-1, מלכים ב ו 17-15, מתי א 20.
  • המלאכים אינם אמורים להעמיד צאצאים או להתרבות (היות וכולם נבראו כמין אחד (זכרי) אין להם את האפשרות להתרבות בינם לבין עצמם – מרקוס יב 25
  • הם לא מתים – לוקס כ 36
  • הם מאורגנים ובעלי דרגות שונות למשל: מיכאל, שר המלאכים – איגרת יהודה 9

שרים ראשוניים ( דניאל י 13), כרובים (בראשית ג 24-22), שרפים (ישעיהו ו 4-1).                                                        

לכל אורך הכתובים אנו נתקלים בסיפורים שמפגישים את הגיבור התנכ"י עם שליחי אלוהים, המלאכים: יעקב (בראשית לב 2-1), דניאל (דניאל ח 18, י 19-10), אליהו (מלכים א יט 8-3), שאול (מעשי השליחים כז 24-23).

חשוב להבין כמה דברים: המלאכים הם ישות קיימת ואמיתית שניתן אף להבחין בה במידה והיא חודרת אל עולם הממדים שלנו. למלאכים יש אינטילגנציה גבוהה, הם מסיקים מסקנות ומפעילים שיקול דעת (מתי כח 5, הראשונה לפטרוס א 12), יש להם רגשות (איוב לח 7, לוקס ב 13, טו 10),ויש להם רצונות (איגרת יהודה א 6).

למלאכים יש מציאות גשמית כמו שלנו רק שהיא איננה מוגבלת לממדים שאנו מוגבלים לה. כלומר, המלאכים פועלים במציאות משלהם כפי יכולתם כזאת שכנראה גבוהה מהיכולת האנושית לה אנו מוגבלים. לראייה להלן כמה סיפורים מהתנ"ך שבהם המלאכים מתוארים כמבצעים פעולות במציאות האנושית שלנו: הם מובילים אנשים יד ביד כמו בסיפור לוט (בראשית יט 18-16), הם מעורבים במלחמות ואף אחראים להריגתם של 185,000 אשורים בלילה אחד (מלכים ב יט 37-35). שאול השליח מציין שחלקנו אולי נתקלנו במלאכים בעבר אולם לא הבחנו בהם כי הם לבשו את הצורה האנושית שלהם (אל העברים יג 2).

מלאכי אלוהים –

דמות שמוזכרת מספר פעמים לאורך הכתובים היא "מלאך אדוני" והיא מופיעה במקרים הבאים:

בסיפורה של הגר שפחתו של אברהם (בראשית טז 14-7), כאשר אברהם מקבל את בשורת לידתו של יצחק (בראשית יח 1), בעת עקדת יצחק (בראשית כב 19-9), בעת שיעקב נאבק עם מלאך אדוני ושמו שונה לישראל (בראשית לא), בסיפור משה והסנה הבוער (שמות ג 7-1), בסיפור יציאת מצרים (שמות יד 19).

מלאך אדוני הוא שגריר חשוב ביותר לכל אורך התנ"ך ואלוהים משתמש בו ברגעי מפתח שמעצבים את המשך הסיפור התנכ"י, הוא מעין רועה שמתווה את הדרך ומתערב ברגע הנכון כדי  להזיז את הצאן לכיוון שמקדם את המטרה שלו. שמו לא מצוין אולם חוקרים רבים משערים שמדובר על ישוע. זאת בשל רגעי המפתח שבהם המלאך מוזכר ומשום שישוע היה קיים מבראשית, אמנם לבש צורת אדם רק בתקופת בית שני.

"בְּרֵאשִׁית הָיָה הַדָּבָר, וְהַדָּבָר הָיָה עִם הָאֱלֹהִים, וֵאלֹהִים הָיָה הַדָּבָר.  הוּא הָיָה בְּרֵאשִׁית עִם הָאֱלֹהִים. הַכֹּל נִהְיָה עַל יָדָיו, וּמִבַּלְעָדָיו לֹא נִהְיָה כָּל אֲשֶׁר נִהְיָה. בּוֹ הָיוּ חַיִּים וְהַחַיִּים הָיוּ הָאוֹר לִבְנֵי הָאָדָם וְהָאוֹר מֵאִיר בַּחֹשֶׁךְ וְהַחֹשֶׁךְ לֹא הִשִֹיגוֹ.".  יוחנן א 5-1

מיכאל –  "שר המלאכים"

מיכאל הוא המלאך הראשי, הוא המפקד הצבאי ושומר ישראל.

מיכאל גירש את השטן ממקום משכנם של המלאכים, הוא מוזכר כמלאך אשר ממנו חוששים כל שאר המלאכים בשל עוצמתו והסמכות האלוהית שניתנה לו.

"וּבָעֵת הַהִיא יַעֲמֹד מִיכָאֵל הַשַּׂר הַגָּדוֹל, הָעֹמֵד עַל בְּנֵי עַמֶּךָ, וְהָיְתָה עֵת צָרָה, אֲשֶׁר לֹא נִהְיְתָה מִהְיוֹת גּוֹי עַד הָעֵת הַהִיא; וּבָעֵת הַהִיא יִמָּלֵט עַמְּךָ, כָּל הַנִּמְצָא כָּתוּב בַּסֵּפֶר.וְרַבִּים, מִיְּשֵׁנֵי אַדְמַת עָפָר יָקִיצוּ; אֵלֶּה לְחַיֵּי עוֹלָם, וְאֵלֶּה לַחֲרָפוֹת לְדִרְאוֹן עוֹלָם. ְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ, כְּזֹהַר הָרָקִיעַ; וּמַצְדִּיקֵי, הָרַבִּים, כַּכּוֹכָבִים, לְעוֹלָם וָעֶד". דניאל יב 4-1

  • הוא מנהיג צבאי (אחד מהשרים הראשוניים), בעיקר מוזכר כמגן על ישראל באופן אישי (דניאל י 21-13)
  • הוא דמות מפתח באחרית הימים ומכריז על בואו של המשיח (אל התסלוניקים ד 16)
  • מפקד על צבא של מלאכים נגד השטן והמלאכים הסוררים במלחמה שמתקיימת בשמים (התגלות יב 11-7).

גבריאל –  "המבשר"

"'הֵשִׁיב לוֹ הַמַּלְאָךְ, 'אֲנִי גַּבְרִיאֵל הַנִּצָּב לִפְנֵי אֱלֹהִים. נִשְׁלַחְתִּי לְדַבֵּר אֵלֶיךָ וּלְבַשֵֹר לְךָ זֹאת"' לוקס א' 19

גבריאל הוא "המלאך המבשר" במהלך הסיפור התנכ"י הוא מופיע מספר פעמים שבהם הוא מכריז על אירוע חשוב או מספק מידע נבואי לדמות המרכזית בסיפור.

  • הוא הכריז על לידתו של יוחנן המטביל (לוקס א 20-11).
  • הוא הכריז על לידתו של המשיח – ישוע (לוקס א 30-26).
  • גבריאל הוא המלאך שמדבר אל דניאל ומספק לו את נבואת 70 השבועות (דניאל ח 16, ט 27-21).

הוא דמות מפתח בקרב המלאכים ונושא מעמד מיוחד ובכיר. בחשיבה מודרנית היינו מדמים אותו "לשר התקשורת" של אלוהים להעברת מסר או מידע משמעותי .

כרובים – מתוארים כבעלי ארבע כנפיים.

הדמויות האלו נשגבות וכנמצאות על פי התיאור בסמוך לאזור השכינה האלוהית.

  • מגינים על עץ החיים (בראשית ג 24).
  • הם מתוארים כמגינים על ארון הברית (שמות כה 22-19, מלכים א פרק ו 28-23)

הכרובים הם דרגה בכירה בקרב המלאכים.

  • הילל בן שחר הלוא הוא השטן היה כרוב ותפקידו היה בכיר ורם (נדבר על כך בהרחבה בפרק הבא).

שרפים – מתוארים כבעלי שישה כנפיים

"שְׂרָפִים עֹמְדִים מִמַּעַל לוֹ, שֵׁשׁ כְּנָפַיִם שֵׁשׁ כְּנָפַיִם לְאֶחָד: בִּשְׁתַּיִם יְכַסֶּה פָנָיו, וּבִשְׁתַּיִם יְכַסֶּה רַגְלָיו וּבִשְׁתַּיִם יְעוֹפֵף. וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר, קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ יְהוָה צְבָאוֹת; מְלֹא כָל הָאָרֶץ, כְּבוֹדוֹ " (ישעיה ו 2).

תפקידם של השרפים אינו ברור אך הם מיוצגים כרוחות שומרות. השאלה האם הם ישות מלאכית או שמא כוח אנרגטי בעל ייעוד, נשארה פתוחה ומעבר להבנתנו.

תפקידם של מלאכי אלוהים הוא להיות אנשי השם, הם אלה שמוציאים לפועל את רצונו של אלוהים. בידיהם הופקד כוח רב, יש להם רצון חופשי כמו בני האדם והם מבחינים בין הטוב של אלוהים לרוע של העולם ומבצעים את ייעודם.

לאלוהים יש ייעוד לכל דבר אשר הוא יצר החל מהאטום הקטן ביותר, לאדם הממוצע ועד לכוכבים. הכול מתוכנן ולכל דבר ייעוד ותכלית. ייתכן ואיננו מבינים עדיין את הייעוד והתכלית או איננו מאמינים שיקרו, אבל אלוהים אינו מוותר עלינו ולא שינה את דעתו לגביי תכליתנו. אם נחפש את האמת שלו, נקרא בדברו ונציית למצוותיו, נבין ונגלה את תכליתנו וההרפתקה הגדולה בחיינו תצא לדרך .

"כִּי  אָנֹכִי יָדַעְתִּי אֶת הַמַּחֲשָׁבֹת, אֲשֶׁר אָנֹכִי חֹשֵׁב עֲלֵיכֶםְ אֻם יְהוָה:  מַחְשְׁבוֹת שָׁלוֹם וְלֹא לְרָעָה, לָתֵת לָכֶם אַחֲרִית וְתִקְוָה.   וּקְרָאתֶם אֹתִי וַהֲלַכְתֶּם, וְהִתְפַּלַּלְתֶּם אֵלָי; וְשָׁמַעְתִּי, אֲלֵיכֶם. וּבִקַּשְׁתֶּם אֹתִי, וּמְצָאתֶם:  כִּי תִדְרְשֻׁנִי, בְּכָל לְבַבְכֶםירמיהו כט 14-11.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *