ששת ימי הבריאה- חלק א

Posted on Posted in כללי

כמה פעמים שמעתם את הטיעון שהתנ"ך אינו באמת מסביר את הבריאה, לא באופן מדעי ולא בצורה מדויקת?

כמה פעמים אמרו לכם, גם מאמינים, שהנושא הזה פחות חשוב מאחרים ובוודאי לא כל כך משנה?

האם החשש שמא בני האדם יצליחו להפריך את דבר אלוהים גורם לנו לפקפק במילה הכתובה שהוא נתן לנו?

אם בריאת העולם בשישה ימים לא באמת קרתה או שמא איננה מובנת, איך בכלל נוכל לטעון בעניין קיום העולם כמו שהוא לכל הלא מאמינים באשר הם?

אם מקור הכתובים שנוי במחלוקת והספר הראשון של הכתובים המתאר את מקור היצירה אינו באמת מדויק, מה משמעות הדבר בנוגע לספר כולו?

עלינו לבטוח בדבר אלוהים, ובאמונה לגשת ולבדוק את העובדות בשטח. עלינו לבחון אם הן מתיישבות עם הכתובים או סותרות אותם.

"כָּל אִמְרַת אֱלוֹהַּ צְרוּפָה; מָגֵן הוּא, לַחֹסִים בּוֹ.
אַל תּוֹסְףְּ עַל דְּבָרָיו פֶּן יוֹכִיחַ בְּךָ וְנִכְזָבְתָּ" (משלי ל 6-5).

האם זה יחסינו אל הכתובים? האם אנחנו בוטחים בשלמותם?

בבראשית א 1 נאמר:

"בְּרֵאשִׁית, בָּרָא אֱלֹהִים, אֵת הַשָּׁמַיִם, וְאֵת הָאָרֶץ".

סביר להניח שמי שמאמין באלוהים לא יטיל ספק בפסוק הזה וייחס לו משמעות מילולית.

אולם אם הייתי אומר לכם, הקוראים, שאני מאמין שהעולם, פשוטו כמשמעו, נברא בשישה ימים הייתי צריך להסביר את עמדתי שכן עמדתי נוגדת את דעת הרוב. דעת הרוב אמנם מאמינה באלוהים אבל מתקשה לקבל שהעולם אכן נברא בשישה ימים.

"וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם אֶחָד" (בראשית א 5).

האם משמעות המילה יום היא יום רגיל של 24 שעות? או האם מדובר ביום ארוך שיכול להגיע אף למיליונים של שנים?

המילה "יום" בתנ"ך מופיעה 2301 פעמים והמקום היחיד שבו יש "ספקות" לגבי המשמעות שלה הוא בספר בראשית.

בנוסף לכך בכל פעם שהמילה "יום" מופיעה ואחריה מספר הימים מדובר תמיד על יום רגיל כמו שאנחנו מכירים . (410 פעמים)

בכל פעם שהמילה "יום" מופיעה יחד עם המילה ערב או בוקר מדובר על יום רגיל כמו שאנחנו מכירים.  (למשל, 40 יום ו 40 לילה של גשם בסיפור תיבת נוח…)

לפיכך לְמה לדעתכם התכוון משה רבנו כאשר כתב: " ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד"?

אז מתי החל לחלחל הספק בלב בני האדם בנוגע לכתבי הקודש?

במאה ה-17, החלה האנושות לפתח תורה חדשה שבעצם מוסיפה מיליונים ואף מיליארדים של שנים לתוך התמונה הכוללת של הבריאה. התפתחות זאת השפיעה על אנשים מקרב המאמינים באלוהים, הם קיבלו את תפיסת התורה הזו ו"הוסיפו" אותה לכתובים בניגוד לנאמר במשלי ל 6-5.

אם ה "תורה" החדשה הזאת של בני האדם נכונה אזי לא הבנו את הכתובים כמו שצריך ויתרה מכך עלינו לפקפק בכל שאר התנ"ך. כי כמו שציינתי קודם אם מקור הכתובים אינו נכון או אינו מדויק, כל השאר אינו אמין ואינו מבוסס.

הרעיון של תוספת מיליונים של שנים לא הגיע מכלים מדעיים אלא מתיאוריות שונות שהתפתחו עם הזמן. למשל, מצד גיאולוגים שמנו את שכבות האדמה והאמינו שהכול נוצר במשך מיליונים של שנים. דבר נוסף היה תיארוך המאובנים שנעשה בהתאם לשכבת האדמה שבה הם נקברו.

צארלס לייל היה גיאולוג וחוקר חשוב ביותר במאה ה-18-17 ונתן לתיאוריית השכבות באדמה את עיקר תשומת לבו. עבודתו השפיעה רבות על אדם שכולנו מכירים בשם צ'ארלס דארווין. 1

דארווין שהוקסם מעבודתו של לייל תהה, "אם העולם קיים מיליונים של שנים, וישנם מינים שונים קבורים בשכבות שונות באדמה, אולי הראיות מצביעות על התפתחות קולקטיבית של המינים החל מתא פשוט ועד לבן אדם?!"

ובעצם בעזרת תיאוריה ביולוגית של התפתחות המינים סיפק דרווין לעולם את תורת האבולוציה.

הרעיון הזה הגיע מתוך אמונה, ולאו דווקא מכלי מדעי שמסיק מסקנות על בסיס אבחנה במעבדה.

הרבה טוענים שתפיסה זאת של לייל ודרווין מוכיחה שהעולם קיים מיליונים של שנים אולם, יש מאות שיטות תיארוך שמצביעות על מסקנה הפוכה והיא של עולם צעיר בהרבה.

לדוגמה: כמות המלח בים. אם אנו מניחים את אותן מסקנות שהמדע מניח בקשר להתבלות החומרים, כמות המלח הנוכחית בים לוקחת אותנו אחורה עד 68 מיליון שנה אולם התיאוריות טוענות שהים קיים קרוב ל-3 מיליארד שנה. 2

התנ"ך לעומת זאת מספר לנו שהיה מבול גלובלי מה שיכול להסביר את כמויות המלח הגבוהות ובהרבה פחות זמן, בערך כמה אלפי שנים בניגוד למיליונים.

המבול בפרט מספק לנו שלל הוכחות מדעיות. כאשר מתבססים על הכתובים ומבינים שהיה אסון גלובלי שהשמיד את כל העולם, אין ספק שלא ניתן לשלול את כמות הראיות שתומכת בהשערה הזאת. (העובדה שיש עשרות אלפי מאובנים שחלקם נמצאו במצב של פעולה כמו אכילה מצביע על העובדה שאסון מהיר וגלובלי אירע בעבר אשר קבר את הציוויליזציה. התיאוריה שגורסת שחלפו מיליונים של שנים שבמהלכן אותם מאובנים מתקופות שונות נקברו תחת האדמה נובעת מתיאוריות של בני אדם ולא מכלים מדעיים).

דוגמה נוספת היא הירח, המדע מסביר לנו שהירח מתרחק מכדור הארץ בכמה סנטימטרים בכל שנה, אם העולם קיים מיליארדים של שנים הירח היה צריך להיות צמוד מאוד לכדור הארץ. דבר כזה לא היה מאפשר את התפתחות הציוויליזציה בכדור הארץ מפני שהירח משפיע על הגאות והשפל. שכן,  אם הירח היה צמוד לכדור הארץ הציוויליזציה המקומית הייתה חווה צונאמי כל כמה שעות . אם הירח היה קרוב מדי לכדור הארץ כוח המשיכה של כדור הארץ היה אמור לאחוז בו ולא לאפשר לו להתרחק.

המסקנה ההגיונית יותר היא שהירח קיים כמה אלפיי שנים והוא הוטמע במקום הנכון ובזמן הנכון בידי יוצר אינטליגנטי ביותר, גאון.

אנחנו צריכים להבין שההשערות שאנו לוקחים על עצמנו הן בבסיסם אמונה ולא מדע מדויק אנסה לתאר זאת כך:

אם נכנסתם לחדר וראיתם נר דולק, האם הייתם יכולים להגיד לי מתי הדליקו את הנר?

ואם הייתי אומר לכם מה האורך הנוכחי של הנר וקצב הבערה של הלהבה, האם הייתם יכולים להגיד לי מתי הדליקו את הנר?

הייתם יכולים לחשב ולהציב נתונים בנוסחאות אבל בסופו של דבר הייתם צריכים להשתמש בהשערות כדי לתת תשובה הגיונית.

"תורת האדם" בוחנת דברים בכלים מדעיים אולם ההשערות שעליהן היא מתבססת נוגדות את מה שנכתב בכתובים ולכן האמת נסתרת מפניה.

מה בנוגע לשיטת התיארוך הרדיואקטיבית (carbon 14) האם היא לא הוּכחה כוודאית ומדעית? 3

 

ובכן זוכרים את הנר הדלוק בחדר?

שיטת התיארוך הזאת יכולה לתת לנו כלים מדויקים בקשר למה שקיים כרגע בתוך המאובן ובאיזה קצב זה מתכלה, אבל האם היא מצביעה על מתי אותו מאובן מת?

יש מקרים שבהם אותה שיטה שבוצעה בשני החלקים של אותה גופת מאובן נתנה שני תאריכים שונים.

כמו כן כאשר נבדקו דברים חיים כמו כלב ים שיטת התיארוך הזאת קבעה שגילו הוא 1300 שנה. 4

אז מדוע התיאוריות האלה עדיין לגיטימיות ונתפסות כמדע עובדתי ומדויק?

התשובה לכך פשוטה:

  • אנו כבני אדם הוספנו את הפרשנות שלנו לבריאת (היווצרות) העולם.
  • התורה החדשה שהמצאנו מספקת לנו את התירוץ המושלם לבריחה מהיוצר.
  • הרעיון הוא לשלול את הכתובים. ברגע שאין יוצר אין שום השלכות ליצירה שלו.
  • אם אנחנו טעות סטטיסטית של הטבע אזי רצוננו הוא שחשוב ולא רצון "היוצר/הבורא".
  • אנחנו קשי עורף ויהירים ולכן מעדיפים להאמין ולבטוח בדברי האדם על פני דברי אלוהים.

אם היה יוצר אינטליגנטי מאחורי כל זה אז אנחנו צריכים לתת לו דין וחשבון והוא זה שקובע את החוקים של היצירה שלו. אנחנו ברי מזל שכן הוא נתן לנו חיים אשר כפופים לרצונותיו ולחוקיו.

תקוותנו היא להתמודד עם השאלות הקשות ולעמוד איתן על התשובות הנכונות בעודנו מתבססים ומאמינים שדבר אלוהים נכון וחף מטעויות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *