הברית החדשה

Posted on Posted in כללי

הברית החדשה זהו ספר שמתעד אירועים היסטוריים מנקודת מבטם של תלמידיו ושליחיו של ישוע. הכותבים חיו בישראל של המאה ה ראשונה וטענתו שהם היו עדי ראייה לנוכחותו של ישוע ולדברים שעשה ולמענם פעל במהלך חייו עלי אדמות.

הברית החדשה מורכבת מ-27 ספרים שנכתבו ביוונית (השפה המדוברת באותה תקופה).

הספר נפתח בהצגת בשורת ישוע דרך ארבעת שליחיו (מתי, לוקס, מרקוס ויוחנן). הסיפורים מציגים את זווית ראייתם האישית על חייו ופועלו של ישוע וכמו כן את הרדיפות שעבר ושאִמתו את הנבואות התנכיות בעניין זה. חלק זה נקרא "הבשורות".

לברית החדשה עוד שלושה חלקים והם: מעשי השליחים, האיגרות ואחרית הימים.

מעשי השליחים מתאר את תחילת התנועה המשיחית. היהודים שהאמינו בישוע הלכו בדרכו, בישרו את סיפורו ואף שילמו בחייהם, בחלק מהמקרים. ספר זה מספק תיעוד של ההיסטוריה היהודית משיחית שנרדפה והוגלתה.

האיגרות מטרתן להדריך את המאמינים כיצד לנהל את חיי היומיום שלהם בענייני מוסר, חינוך ועוד.

אחרית הימים זהו החלק שכתב יוחנן (השליח האהוב ביותר על ישוע) והוא ספר ההתגלות. הספר מספר את מה שעתיד לקרות באחרית הימים, המלחמה הקוסמית של אלוהים מול כוחות הרשע .ששולטים בעולם הזה. אלוהים ינחיל שלום בארץ באמצעות המשיח. אולם, לפי ספר התגלות, לפני שיגיע השלום תהיה מלחמה גדולה ורבים ירגישו את חמתו של אלוהים

חשוב להבין כמה דברים, את הברית החדשה כתבו רובם ככולם יהודים שחיו לפני חורבן בית שני אשר ידעו את משמעות הנבואות התנכיות וציפו להגשמתן.

דבר נוסף וחשוב שיובן הוא שהברית החדשה איננה מתיימרת להחליף את התנ"ך, חלילה וההפך, היא מבקשת לסגור את המעגל שהשאיר התנ"ך פתוח בכל הקשור לנבואות.

התנ"ך נותן לנו הקדמה לעתיד ואילו הברית החדשה מספרת לנו את התגשמות נבואות התנ"ך בדיוק מופתי.

לפני שנמשיך בואו נקרא מה ישוע אמר על הנושא הזה בדיוק:

אַל תַּחְשְׁבוּ שֶׁבָּאתִי לְבַטֵּל אֶת הַתּוֹרָה אוֹ אֶת הַנְּבִיאִים; לֹא בָּאתִי לְבַטֵּל כִּי אִם לְקַיֵּם. אָמֵן. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, עַד אֲשֶׁר יַעַבְרוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ אַף יוֹד אַחַת אוֹ תָּג אֶחָד לֹא יַעַבְרוּ מִן הַתּוֹרָה בְּטֶרֶם יִתְקַיֵּם הַכֹּל. לָכֵן כָּל הַמֵּפֵר אַחַת מִן הַמִּצְווֹת הַקְּטַנּוֹת הָאֵלֶּה וּמְלַמֵּד כָּךְ אֶת הַבְּרִיּוֹת, קָטוֹן יִקָּרֵא בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. אֲבָל כָּל הָעוֹשֶׂה וּמְלַמֵּד, הוּא גָּדוֹל יִקָּרֵא בְּמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם. אוֹמֵר אֲנִי לָכֶם, אִם לֹא תִּהְיֶה צִדְקַתְכֶם מְרֻבָּה מִצִּדְקַת הַסּוֹפְרִים וְהַפְּרוּשִׁים לֹא תִּכָּנְסוּ לְמַלְכוּת הַשָּׁמַיִם.( מתי ה' 20-17)

עלינו להבין שמה שלמדנו לגבי ישוע ויהדותו מושפע רבות מהלך הרוח שפשה בעם היהודי במשך דורות.

כיהודים אנו גדלים במחשבה שישוע הוא הגוי האולטימטיבי, זה שניסה לשנות את התורה והתיימר להיות בן אלוהים. כאשר במציאות, או לפחות לפי התיעוד ההיסטורי שקיים, כל מה שעשה ישוע הוא לקיים את התורה ולהפיץ אהבה בקרב העם היהודי, העם שלנו.

עלינו לבחון את הטענות שמועלות בברית החדשה ולהחליט האם יש עוד יהודי במהלך ההיסטוריה שהיה יכול לקיים את כל הנבואות התנכיות?

התשובה היא חד משמעית: לא!

אם כך אנחנו בדילמה: אם נקבל את הברית החדשה כטקסט מהימן שמספר את בשורת המשיח, לא תהיה לנו בררה אלא להאמין שישוע הוא המשיח או לבחור להתעלם מאותו טקסט יהודי ולהגדירו כטעות במקרה הטוב או שקר במקרה הרע.

היות ומטרתנו היא לבחון את האמת על כל חלקיה ננסה לגעת דווקא בחלק השני ולנסות למזער את כמות החששות.

איך נוכל לסמוך על הברית החדשה? איך נדע אם הטקסט שלה מהימן או שהוא שוכתב שוב ושוב עד לאבדן אמינותו?

היסטוריונים בוחנים טקסטים קדומים בעזרת כמה סממנים כדי להחליט האם הטקסט אמין:

  1. מתי נמצא הספר השלם הקדום ביותר?
  2. מהו פער הזמנים בין הטקסט השלם לבין התרחשות האירועים המדוברים.
  3. כמה מקורות חיצוניים מצטטים או נותנים אסמכתא לקיומו של טקסט זה.
  4. כמה עותקים קיימים ומאילו שנים?

בראיית ההיסטוריונים ככל שיש יותר עותקים, יותר ציטוטים והפערים בין מציאת העותק הסופי לבין התרחשות האירועים הם קטנים, אמינות הטקסט הולכת וגדלה.

לצרוך השוואה בואו נבחן כמה טקסטים אחרים לאורך ההיסטוריה שלדעת היסטוריונים הם אמינים.

האריסטוקרט וההיסטוריון היהודי יוסף בן מתיתיהו (יוסיפוס פלביוס) כתב את הספר מלחמת היהודים.

ספר זה שרד באמצעות 9 עותקים בלבד מהמאה ה-5 ואילו הטקסט המקורי נכתב ארבע מאות קודם לכן.1

מלחמות גאליה (יוליוס קיסר) – זהו ספר שמתאר את המערכות שבהן לחמו הצבא הרומאי בראשותו של יוליוס קיסר. עשרה עותקים בלבד שמתעדים את ההיסטוריה הזאת.2

את סיפורי הפילוסוף הנודע אפלטון מתעדים שבעה עותקים בלבד. המקור נכתב קרוב לאלף שנים קודם לכן אולם אמינותו עדיין תקפה.3

המרשים ביותר הוא הטקסט של הומר איליאד, משורר יווני שלכתביו נמצאו למעלה מ-600 עותקים.4

מרבית הידע ההיסטורי שלנו מגיע מאותם טקסטים קדומים ולכן אמינותם חשובה והקריטריונים שציינתי קודם לכן הם המדד האקדמי להבחנה בין טקסט אמין לבין טקסט בעייתי.

בהשוואה לטקסטים ההיסטוריים הברית החדשה מספקת חומר ראיות שאינו משאיר מקום לספק.

נכון לספירה האחרונה שנעשתה בשנת 1980 יש כ- 5,366 עותקים שונים של הברית החדשה בצורות שונות ומגוונות.

העותק השלם הקדום ביותר נמצא בידי הממשלה הבריטית והוא נקנה בשנת 1933. התאריך המשוער שלו הוא 340 לספירה.5

כמו כן ישנו קודקס ותיקנוס שתוארך במשוער לשנים 325-340 לספירה. טקסט זה נמצא אצל הוותיקן.6

הממצא המרשים ביותר הוא הקודקס של פפירוס, מדובר על חלקי טקסט שנמצאו על אבן בצורת גליל ובהם חלקים מבשורת יוחנן. קודקס זה תוארך לשנת 130-200 לספירה.7

הוא התגלה במצרים דבר שמצביע על כך שמשך הזמן הקצר והמיקום הגיאוגרפי לא היו מאפשרים לשכתוב רב של הטקסט.

לאורך השנים נמצאו טעויות תרגום ושינויים אולם חשוב לזכור שהטקסט המקורי נכתב ביוונית תחת עיניהם הבוחנות של הטובים בספריית אלכסנדריה ולמרות טעויות התרגום המאוחרות, הטקסט מחזיק באמינות גבוהה יותר מאשר טקסטים היסטוריים שכולנו לוקחים כאמינים.

מתוך 20,000 שורות של טקסט הטענה היא שיש כ-40 שורות שתרגומן היה לוקה בחסר, כלומר 99.5 אחוזים מהברית החדשה לא נתון לוויכוח ואמינותו תקפה הן בחוגים אקדמיים והן היסטורית ועובדתית.

איננו מאמינים בברית החדשה רק משום שהאקדמיה טוענת שהוא טקסט אמין אלא משום שאנו חושבים שזהו טקסט שנכתב בהשראת אלוהים, בהשראה רוחנית ועל-טבעית, בדיוק כמו התנ"ך.

הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה; וְכָרַתִּי, אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה לֹא כַבְּרִית, אֲשֶׁר כָּרַתִּי אֶת-אֲבוֹתָם, בְּיוֹם הֶחֱזִיקִי בְיָדָם, לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: אֲשֶׁר-הֵמָּה הֵפֵרוּ אֶת-בְּרִיתִי, וְאָנֹכִי בָּעַלְתִּי בָם–נְאֻם-יְהוָה. כִּי זֹאת הַבְּרִית אֲשֶׁר אֶכְרֹת אֶת-בֵּית יִשְׂרָאֵל אַחֲרֵי הַיָּמִים הָהֵם, נְאֻם-יְהוָה, נָתַתִּי אֶת-תּוֹרָתִי בְּקִרְבָּם, וְעַל-לִבָּם אֶכְתְּבֶנָּה; וְהָיִיתִי לָהֶם לֵאלֹהִים, וְהֵמָּה יִהְיוּ-לִי לְעָם. וְלֹא יְלַמְּדוּ עוֹד, אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ וְאִישׁ אֶת-אָחִיו לֵאמֹר, דְּעוּ, אֶת-יְהוָה: כִּי-כוּלָּם יֵדְעוּ אוֹתִי לְמִקְּטַנָּם וְעַד-גְּדוֹלָם, נְאֻם-יְהוָה כִּי אֶסְלַח לַעֲו‍ֹנָם, וּלְחַטָּאתָם לֹא אֶזְכָּר-עוֹד (ירמיה לא 33-30).

אסיים בכך שברצוננו לעודד אתכם לחקור, לשאול שאלות ולקרוא את הכתובים.

גשו לשאלות שמעסיקות אתכם עם נכונות לדעת את האמת של אלוהים והוא יספק לכם את התשובות.

דפקו על הדלת והוא יפתח אותה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *